Max Colombie, de interieurarchitect van Oscar And The Wolf

630

Wie ook na deze zomer zin heeft in een gin-tonic, kan nog tot eind oktober terecht in de Hendrick’s Gin bar Chambers of the Curious in hartje Brussel. Niemand minder dan de flamboyante Max Colombie (24), het brein achter de hitmachine Oscar and The Wolf, mocht zijn creatieve geest de vrije loop laten om deze cocktailbar om te toveren in een plaats waar vergankelijkheid om de hoek schuilt. Nieuwsgierig, wij? Zeg dat wel.

colombie
Je staat vaak terughoudend tegenover samenwerkingen, vertelde je. Wat heeft jou bij dit project toch over de streep getrokken?
“Toen ze me vroegen om mee te werken aan een cocktailbar, vond ik dat meteen een uitdagend idee. Op mijn veertigste wil ik misschien zelf ook een bar openen. Ik vond het fijn om in dat opzicht eens te kijken wat daar allemaal bij komt kijken. (lacht)”

Wat was jouw taak dan precies?
“Ik kreeg volledig carte blanche wat het interieur betreft. Dat ze zoveel vertrouwen in me hadden, sprak me aan. Ik mocht mijn eigen creativiteit gebruiken. Er werd geluisterd naar mijn ideeën tijdens brainstormsessies. Ik ben niet enkel het gezicht van dit project, ik heb er ook echt intensief aan meegewerkt.”

Is er een interieurarchitect aan jou verloren gegaan?
“Nee, zeker niet. Het draait ook niet puur om het inrichten van een kamer of uitrekenen waar die muur precies moet staan, het gaat om het creëren van sfeer. En net dat is wat ik er zo boeiend aan vind. Mooie meubelstukken zijn fijn, maar de sfeer is dubbel zo belangrijk. Ik heb met dit project dan ook volledig op mijn intuïtie vertrouwd. Ik wil emoties teweeg brengen. Het moet op je gevoel werken, het totaalplaatje moet kloppen.”

En met succes. Deze bar is meer dan een hip cafeetje.
“Inderdaad. Als ik er nu doorheen loop en rondkijk, word ik er stil van. Het ziet er echt geweldig uit. En dat was ook de bedoeling. Als je de bar binnenkomt, bevind je je in een donkere ruimte. Het ademt een doodse, vergankelijke sfeer uit. Luguber zelfs. Hoe verder je de bar binnenwandelt, hoe meer leven je voelt. Tot je in een ruimte komt die eruit ziet als een hemelse tuin, vol groene planten. The Garden of Eden, zeg maar.”

Een moderne, minimalistische stijl is dus niets voor jou?
“Ik heb geen bepaalde voorkeur voor een stijl. Elke inrichting kan me aantrekken of afstoten. Alles samen moet het vooral gewoon mooi zijn, ik moet er gelukkig van worden als ik in de ruimte rondloop. Ik vergelijk het graag met een glas water. Als je het drinkt uit een lelijke beker, smaakt het ook niet. Mijn eigen huis ziet er zelf een beetje uit als een jungle. Dat wilde ik hier ook uitstralen, alleen net iets extremer.”

Wat maakt deze bar, buiten zijn speciale inrichting, net zo anders dan de cocktailbar om de hoek?
“Ze hebben er een super grote variëteit aan cocktails. Maar je kan er veel meer dan een drankje drinken. Zo zijn er bijvoorbeeld ook ruimtes waarin je kan testen welke smaken het best bij je passen. Zo weet je meteen naar welke cocktail jij moet vragen. Het is een hele ervaring als je hier binnenkomt. Je drinkt niet enkel een cocktail, je belééft het ook.”
Buiten het inrichten van een cocktailbar, heb je er ook een hele drukke zomer opzitten met Oscar and The Wolf. Hoe kijk je daarop terug?
“Het is inderdaad heel hectisch geweest. Maar het is nog niet gedaan. Ik ga pas kunnen terugblikken als ik op vakantie ga. Ik gok dat me dat in december wel moet lukken. (lacht) Voorlopig blijf ik genieten van alles wat op me afkomt.”

Dank je, Max. Cheers!

Tekst: Shauni Deferm