Hoewel we al heel lang weten dat groenten heel gezond zijn, eten we er nog steeds te weinig van. Ook wij pleiten schuldig: op een doorsnee dag hebben wij ook meer in pizza dan in groenten. Maar uit onderzoek blijkt dat daar een gemakkelijke remedie voor bestaat.

Het departement Psychologie van Stanford University ontdekte dat we meer groeten eten door er simpelweg een lekkere naam aan te geven. Zo wordt ‘courgette’ bijvoorbeeld ‘zacht geroosterde courgette’ en maïs wordt vervangen door ‘boterachtige en rijkvolle suikermaïs’. Het klinkt stom, maar het werkt echt.

Groenten met een ‘aantrekkelijke’ naam werden 23 procent meer gegeten dan wanneer ze de gewone naam kregen. Ze werden zelfs 33 procent meer gegeten dan de groenten met een ‘beperkend gezond’ label, zoals ‘zonder toegevoegde suikers’ en ‘arm aan caloriën’.

Zelfs als je op de voordelen voor je gezondheid wijst (zoals ‘bevat antioxidanten’) maakt dat groenten niet aantrekkelijker.

Conclusie: bedrijven moeten hun groenten een aantrekkelijkere namen geven. Da’s goed voor hun verkoopscijfers én onze gezondheid. Win-win!

Foto: iStock