(Te veel) zweten is niet aangenaam, zowel niet voor jezelf als voor anderen. Helaas hebben we het niet helemaal zelf in de hand hoeveel we zweten en kunnen de oorzaken divers zijn (zonnig weer, stress, sporten, menopauze…). Met een aantal aanpassingen in je leefgewoontes kan je die vervelende luchtjes toch een beetje verminderen. Enkele tips om uit te proberen!

1. Schrap cafeïne en alcohol

Hoe graag we ’s morgens ook een kopje koffie drinken om de dag fris en monter te beginnen, een goede invloed op onze zweetgeur heeft het niet. Cafeïne, maar ook alcohol, zorgen er namelijk voor dat de zweetklieren extra aan het werk gezet worden omdat het lichaam als het ware ‘verhit’ wordt. Voor alle duidelijkheid, zweetproblemen zullen enkel optreden als je te veel van beide drinkt.

2. Draag de juiste kledij

Ook het dragen van kledij kan een verschil maken. Zo kun je kledingstukken met stoffen als acryl of polyester het best vermijden. Beter draag je natuurlijke stoffen zoals katoen, die het wel toelaten dat zweet verdampt. Draag ook kleding die niet te strak zit of gewoon kleren zonder mouwen, als topjes en strapless jurken.

Hou je toch liever van kleren met lange mouwen, dan zijn er speciale ‘pads’ verkrijgbaar die je aan de binnenkant van jouw kledingstuk, op de plaats van de oksels, kan kleven. Zo hoef je jou helemaal geen zorgen te maken dat zweetplekken zichtbaar zijn op jouw favoriete T-shirt. Gebruik je liever geen pads? Dan kan je ook antizweet shirts of zelfs antizweetlucht sokken kopen.

3. Antiperspirant vs. deodorant

Als je niet enkel de zweetlucht maar ook het zweten wil aanpakken, dan kies je beter voor een deodorant waarop antiperspirant of antitranspirant vermeld staat. Een deodorant zal namelijk enkel de vervelende geur trachten aan te pakken, terwijl een antiperspirant ook het ontstaan van zweet zal verminderen. Dit komt omdat antiperspiranten en antitranspiranten aluminiumzouten bevatten.

Let wel: voor een goed resultaat is het belangrijk om de antiperspirant aan te brengen op een propere huid. Was met water en laat, de oksel bijvoorbeeld, eerst goed drogen voordat je de antipersirant aanbrengt.

4. Scheer jouw oksels

Als je minder wilt zweten, is het scheren van jouw oksels ook een absolute aanrader. De haartjes houden namelijk het zweet (en ook bacteriën) langer vast, wat dus ook een vervelende zweetgeur oplevert.

5. Let op wat je eet

Neen, je hoeft nu niet meteen aan het diëten te slaan maar te veel suiker nuttigen kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn waarom je zweet. En niet enkel snoep maar ook ketchup, cake, barbecuesaus, … kunnen de bloedsuikerspiegel doen stijgen, wat zweten bij gevoelige personen kan bevorderen.

Nog een voorbeeld zijn pepers, chili en curry. Hoewel we ze niet echt (veel) in onze Belgische keuken terugvinden, zorgen ook zij ervoor dat we meer kunnen gaan zweten. Net zoals brood, pasta, gefrituurd voedsel, en maaltijden met te veel proteïnes.

Auteur: Hanna Deweirdt/ Foto’s: Getty Images