22 maart, een pikzwarte dag. Gruwel in Brussel, zo dichtbij. Beelden die we niet hadden willen zien. Ons land in het diepst van haar hart geraakt. Dreigingsniveau vier of niet, vandaag gaan we verder, opnieuw naar buiten. De angst en de gruwel dragen we mee. Dat je bang bent, is menselijk. Om dat gevoel toch niet te laten overheersen, een paar tips.

– Ontken je angst niet. Het is normaal dat je nu bang bent, heel menselijk.

– Denk niet aan de meest gruwelijke scenario’s maar focus op het beste wat kan gebeuren. De komende weken een dagje Brussel gepland? De kans dat je er een goede koffie zal drinken is veel groter dan de kans op een aanslag.

– Voel je de angst letterlijk in je lichaam kruipen, zoek dan een manier om ermee om te gaan, een uitlaatklep. Lees een sms van je lief, zet je iPod op, ga wandelen.

– Ken jezelf. Als je weet dat je bang bent van berichten in de krant of beelden op tv, weet dan dat je ze niet allemaal hoeft te lezen of gezien moet hebben.

– Praat erover. In de winkel, met je buurvrouw, op het werk. Voel dat de aanslagen ook veel solidariteit met zich meebrengen. De kans is groot dat hun reacties een deel van jouw stress wegnemen.

– Probeer de feiten heel nuchter en wetenschappelijk te benaderen. Je loopt meer gevaar in de auto onderweg naar Brussel, dan in de hoofdstad zelf.

– Probeer je eigen angsten onder controle te houden, zeker als je kinderen hebt. Maak ook echt tijd voor je kinderen, luister, laat hen vragen stellen en geef zo eerlijk mogelijk antwoord. Doe dat thuis, in een veilige en warme omgeving die hen vertrouwd aanvoelt.

12814555_10154069015149559_798002386410662058_n