We hechten steeds meer belang aan body positivity en gaan voluit voor body positivity, namelijk dat elk lichaam mooi is zoals het is en dat los van omvang of kleur. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van WW (Weight Watchers) bij 1.000 Belgen (*). Toch blijkt body positivity gemakkelijk gezegd dan gedaan want vooral voor onszelf zijn we nog steeds bijzonder streng: 63% van de Belgen geeft aan dat hun gewicht bepaalt hoe aantrekkelijk ze zich voelen en 64% voelt druk om af te vallen. “Er is dus zeker nog werk aan de winkel op vlak van positiviteit ten aanzien van ons eigen lichaam”, stelt Olivier De Greve, CEO van WW Benelux.

64% van Belgen voelt druk om af te vallen. Het gaat dan vooral om druk vanuit de maatschappij in het algemeen (36%) of van de directe omgeving zoals vrienden of familie (25%). De boosdoener? Zijn of haar lichaam vergelijken met dat van anderen. Als je ooit je lichaam hebt vergeleken met dat van een beroemdheid, ben je niet de enige. Eén op drie Belgen (35%) vergelijkt zich vaak met vrienden of familie als het gaat om gewicht en twee op vijf (40%) is zelfs regelmatig jaloers op mensen met een slank lichaam.

“Dat is alarmerend want net voor personen die wat willen afvallen of gezonder wensen te leven, is een positief zelfbeeld cruciaal”, verduidelijkt Olivier De Greve. “Je lichaamsbeeld, of je houding ten opzichte van je lichaam, heeft niet enkel een enorm grote impact op je mindset, het speelt ook een belangrijke rol bij het maken van gezonde levensstijlkeuzes. Mensen die positief ingesteld zijn, zullen gemakkelijker gezondheid nastreven en gezondere keuzes maken op vlak van voeding en beweging.”

Body positivity en een gezond gewicht sluiten elkaar niet uit

Daarnaast moeten we oppassen dat de balans niet doorslaat. De laatste maanden waren er verschillende voorvallen in binnen-en buitenland waarbij celebs bestempeld werden als ‘anti body positive’ omdat ze besloten enkele kilo’s af te vallen. “Iemand bekritiseren omdat hij of zij kiest voor een gezonde levensstijl, is even toxisch als iemand veroordelen op basis van zijn of haar uiterlijk”, zegt Olivier De Greve. “Kortom, het is niet oké om te denken dat body positivity en een gezond gewicht elkaar uitsluiten – en daar is de Belg het mee eens. Uit het onderzoek blijkt dat 81% van de Belgen vindt dat je positief kan zijn over je lichaam én tegelijk werk kan maken van een gezondere levensstijl.”

Vijf tips om een positief lichaamsbeeld op te bouwen

Het verbeteren of behouden van een positief zelfbeeld zou bovenaan ieders to-do lijst moeten staan. Diëtiste Valerie Mattheussens zet vijf body positive tips op een rij om je op weg te helpen.

1. Laat “fat talk” achterwege: Klagen over je lichaam kan ervoor zorgen dat je je er slechter door gaat voelen. Je ontevreden voelen met je lichaam kan dan weer leiden tot meer ‘fat talk’ (‘Ik ben zo dik!’ ‘Nee, dat ben je niet!’). “Kortom, tijd om perk aan paal te stellen aan de negatieve ‘fat talk’ cyclus. Verban woorden als dik of vet gewoon volledig uit je vocabulaire, samen met andere body shaming taal zoals, ‘Ik haat mijn billen/armen/dijen’”, stelt Valerie Mattheussens.

2. Vergelijk jezelf niet steeds met anderen: Het probleem met dit soort van vergelijken is dat het vaak leidt tot zelfsaboterend gedrag. “Met andere woorden, het wordt moeilijker om een gezonde levensstijl vol te houden, omdat je jezelf al verloren voelt, nog voor je überhaupt begonnen bent. Stop met jezelf te vergelijken met andere mensen. Waardeer jezelf en onthoud dat iedereen anders is.”

3. Focus op gezondheid, niet op uiterlijk: Het kan schadelijk zijn om te veel nadruk te leggen op hoe je lichaam, of dat van anderen, eruit ziet. Door eigenwaarde te koppelen aan fysiek uiterlijk, negeer je het belang van de waarden, vaardigheden en persoonlijkheid van mensen. “Vier in plaats daarvan gezondheidsverbeteringen, zoals toegenomen fitheid, energie, flexibiliteit en uithoudingsvermogen, in plaats van alleen getallen die geassocieerd worden met gewichtsverlies”, zegt Valerie. “Vraag jezelf af: Dit jaar, deze maand en deze week, wat zijn de positieve gezondheidsveranderingen die ik heb gemaakt en waar ik me aan heb gehouden?”

4. Kijk naar “the bigger picture”: Ben je nog steeds te streng voor jezelf? Kijk naar het bredere plaatje. “Respecteer de geschiedenis van je lichaam”, verduidelijkt Valerie Mattheussens. “Het kan een bevalling doorstaan hebben, een ziekte of ongeval overwonnen hebben of, simpeler, het voertuig zijn geweest dat je tot nu toe door het leven heeft gedragen – geen gemakkelijke taak! En onthoud: lichaamsbeeld is een gevoel; sommige dagen zal je je goed voelen over jezelf, andere dagen niet zo.”

5. Reframe het gesprek: Prijs mensen in je omgeving op een positieve manier om zo een nieuwe standaard te creëren omtrent gezond praten over lichamen. “Zeg bijvoorbeeld ‘Ik ben zo blij dat je iets voor jezelf doet. Ik ben zo blij dat je je op je gezondheid concentreert’. Door zelf al elke vorm van body shaming te vermijden, help je indirect mensen in je omgeving om hun lichaam te accepteren voor wat ze kunnen in plaats van hoe ze eruit zien.”

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van WW tussen 2 december en 9 december 2020 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

(foto getty images)