Niet voor watjes

226

19 SEPTEMBER 2013 | CrossFit is dé nieuwste hype in fitnessland. Het bestaat uit dagelijkse ultrakorte, maar bijzonder effectieve workouts en belooft je snel tot een fitter persoon te maken. En met zo’n beloftes zijn wij altijd een gewillig testpersoon.

Wij richting Antwerpen dus, richting CrossFit box! En neen, dat is geen doos, maar een loods, uitgerust met ringen, rekken, barbells, kettlebells, springtouwen, losse gewichten, klimtouwen,… Alles wat je nodig hebt voor het beoefenen van CrossFit. Aan de muur hangt een groot wit bord waar alle trainingen en scores netjes worden bijgehouden. Inderdaad, scores. O jee!

crossfit3

Niet zomaar fitness
Voor we aan onze workout beginnen, geven de coaches ons wat uitleg over wat we nu precies gaan doen. Zo leren we dat CrossFit een soort fitness is die het beste uit gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Gedurende de training worden functionele bewegingen in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. Je grenzen verleggen is het doel, maar de beweging op een correcte manier uitvoeren is belangrijker dan herhalingen scoren. De WOD (Work Out Of the Day) gebeurt in groep, maar je hoeft je geen zorgen maken als je wat minder sportief bent dan de andere deelnemers, de coaches houden steeds persoonlijk rekening met je.

Een groot verschil met andere fitnesshypes – en we hebben er de laatste jaren toch heel wat gehad – is dat de focus niet ligt  op vermageren of een strakker lichaam krijgen, maar echt op fitter worden. Dat mooi lichaam komt vanzelf wel. Yes!

Rocky achterna
Na een degelijke opwarming waarbij we enkele grappige spelletjes en lichtjes gênante oefeningen uitvoeren die ons doen denken aan de gymlessen op school, beginnen we eraan. Coach Glenn schrijft het programma voor vandaag op het witte bord. Dat bestaat uit vier bewegingen die we telkens een minuut lang zoveel mogelijk uitvoeren gevolgd door een minuut rust. Dit patroon zullen we drie maal herhalen, dus in totaal volgen we een intensieve workout van een kwartier. Gemotiveerd en van kop tot teen in hippe Reebokkledij gestoken, beginnen we eraan. En wel zeer toepasselijk op de heroïsche soundtrack van Rocky. CrossFitters hebben humor!

Op voorhand werd ons verteld dat CrossFit bestaat uit nuttige bewegingen die we in ons dagelijks leven ook uitvoeren. Al snel merken we dat ons dagelijks journalistenleven mijlenver staat van dat van de energieke CrossFitters. Misschien is het met jullie anders gesteld, maar wij voeren echt nooit hachelijke bewegingen uit zoals squats terwijl we een krachtbal tegen de muur gooien. We zijn dan ook al snel moe, héél moe. Gelukkig zijn er de coaches die ons enthousiast aanmoedigen. Hun animo werkt aanstekelijk en al snel push je jezelf verder en doe je die ene extra squat voor ze, gewoon omdat ze het zo vriendelijk vragen.

crossfit2

Team spirit
De coaches zijn duidelijk trots op het gevoel van samenhorigheid die hun workouts creëren. Volgens hen maakt hard trainen, nieuwe vaardigheden leren, persoonlijke records breken en iedere keer een overwinning op jezelf boeken de onderlinge band tussen CrossFitters hecht. We moeten toegeven, die samenhorigheid is er ook echt wel. Niets lijkt een betere band te scheppen dan samen lichamelijk afzien. Na dat kwartier intens sporten voel je je dan ook echt goed. En vooral heel blij dat het voorbij is.

CrossFit is – zoals de coaches ons hadden uitgelegd – niet voor iedereen weggelegd. Onze spierpijn die opspeelt wanneer we de trappen oplopen naar de redactie en die zelfs artikels typen pijnlijk maakt, is waarschijnlijk een teken dat het niet voor ons is weggelegd. CrossFit is daarentegen perfect voor mensen die op zoek zijn naar een sport waarin ze diep kunnen gaan, zich even helemaal verliezen in de training en zichzelf op een korte periode fitter willen maken. Niet voor watjes hoor, CrossFit.

crossfit1

Lindsi Dendauw (de compleet uitgeputte atlete met het zwarte topje)