Het eindejaar is nabij en de temperaturen buiten nemen een duik. Op koude en grijze dagen, kan onze weerstand best wel een boost gebruiken. Dit ‘oldskool’ feestmenu geeft je bubbel een extra portie wintervitamientjes.

Een hapje met wildpaté bij een glaasje bubbels

Het hoofdingrediënt van paté is lever. En dat is nu juist een belangrijke bron van vitamine A. Deze vitamine geeft een boost aan je slijmvliezen. Gezonde slijmvliezen houden de virussen en bacteriën tegen nog voor ze in je lichaam binnendringen.

Wilde zalm en heilbot, een gezonde starter

Vette vis bulkt van de vitamine D. Tijdens de wintermaanden is er te weinig zon om genoeg vitamine D op te slaan. Daarom mag vette vis niet ontbreken op je feestmenu.

Aardappelvelouté met bruine korstjes

Aardappelen zijn een belangrijke bron van vitamine B6. Een soepje van deze groente boost de productie van witte bloedcellen. Werk je velouté af met korstjes van bruinbrood voor nog meer weerstand.

Orloffgebraad met dikke kaassaus

Tja, misschien niet zo fancy, maar toch een gezonde aanrader als je winterkwaaltjes wil tackelen. Vlees, kaas en melk zijn bronnen van vitamine B12, een echte stimulator voor je DNA.

Denappels als bijgerechtje

Vitamine C mag natuurlijk niet ontbreken op ons menu als we winterkwaaltjes willen vermijden. Aardappelen mogen gerust twee keer op de kaart want het zijn echte vitaminebommetjes. Serveer er nog een potje groene wintergroentjes bij en het feest is helemaal compleet.

Chocoladefontein met fruit à volonté

Fruit is een bom van vitamine B11 en daardoor heeft het een positieve invloed op de aanmaak van cellen in het immuunsysteem. Fruit op zich is misschien een beetje saai als afsluiter, maar met een chocoladefontein op tafel is het probleem van de baan. En chocolade bevat veel mineralen. Je hebt dus geen enkel excuus meer om hier niet aan toe te geven.