Niet iedereen is een kei in administratie. Maar we krijgen wel allemaal grote ladingen post binnen. Wil jij die stroom aan papierwerk de baas kunnen? Wij zochten enkele tips en opbergsystemen die je kunnen helpen.

1. Onmiddellijk orde scheppen

Het is belangrijk om de papieren onmiddellijk te scheiden. Wat is reclame, wat is belangrijk, wat moet betaald worden. En zelfs dat kan je nog eens opsplitsen in wat dringend is en wat niet.

2. Hoelang duurt het verwerken

Je kan de brieven ook onmiddellijk beoordelen op hoeveel tijd ze in beslag zullen nemen om te verwerken. Is het een rekening die je moet betalen? Dat kan in een paar minuten gebeuren, dus hoef je niet uit te stellen. Zijn het documenten die je moet bewaren? Leg ze dan onmiddellijk op de juiste plaats.

3. Lange tijd bewaren

Als je belangrijke documenten hebt die je voor een langere tijd moet bijhouden, dan kan je daar ook het beste wat orde in scheppen. Maar wat is lang en hoelang is dat precies? Hier vind je een handig overzicht van hoelang je alles moet bewaren.

4. Organizer op goede plaats zetten

Zet de organizer waarin je de brieven wil sorteren niet te ver weg. Je zal geen zin of tijd hebben om hem elke dag uit die zolderkamer te gaan halen. Geef het dus een mooie plaats.

5. Eigen systeem

Het is handig om je eigen systeem te bedenken. Het moet voor jou overzichtelijk zijn en voor niemand anders. Je kan zelf een organizer maken of eentje pimpen naar jouw smaak. Hieronder vind je alvast wat inspiratie.

1 2 3 4 5

(foto’s Pinterest)