Hoe maak je het in de modewereld? Die vraag krijgen modejournalistes Catherine Kosters en Elspeth Jenkins zo vaak dat ze besloten er een boek over te schrijven. In Persona non Prada krijg je behind the scenes-verhalen, gecombineerd met praktische tips.

Samen hebben ze 23 jaar ervaring in de modewereld en hebben ze elk een totaal ander parcours afgelegd. “Catherine koos voor de academische weg terwijl ik geen middelbaar diploma had. Toch zijn we nu allebei modejournaliste”, vertelt Elspeth. “We kregen de raad om geen biografie te schrijven omdat niemand ons kent. Dat zou blijkbaar niet werken”, lacht Catherine. “Daarom vertellen we – tussen alle zotte ervaringen en horror stories door – hoe we elk de weg hebben afgelegd en geven we nuttige tips. We zijn er bovendien heel trots op dat Wim Bruynooghe, een goede vriend en gevierd ontwerper, de illustraties heeft gemaakt. Dit boek is er voor iedereen: mensen die de mode in willen, mensen die er al in werken en daarnaast voor iedereen die eens wil lachen met wat er zich achter de schermen in de modewereld afspeelt.”

Digitaal

Catherine en Elspeth hebben Persona non Prada afgewerkt in volle coronalockdown. Dat corona een invloed zal hebben op de modesector is nu al duidelijk. “De focus op online is versneld. Sommige ontwerpers slaan met hun collectie een jaar over en beginnen steeds meer hun eigen beslissingen te nemen in plaats van slaafs het schema te volgen. Ook is er discussie of er wel telkens nieuwe collecties nodig zijn, en of het niet met minder kan”, aldus Elspeth. “Voor modejournalisten is het serieus aanpassen. De vele shows en presentaties zijn – hopelijk tijdelijk – vervangen door digitaal en dat is toch niet helemaal hetzelfde. Het is toch een enorme meerwaarde om nieuwe collecties in het echt te zien.”

Cliché

De modesector is een wereld die tot de verbeelding spreekt en waar ook heel wat misverstanden over bestaan. “Het klopt niet dat iedereen dun, wit en blond is. Of dat we de hele dag Sex and the City-gewijs op naaldhakken rondlopen”, lacht Elspeth. “Ook het cliché dat er veel bitchy gedrag is, klopt niet. Uiteraard lopen er ego’s rond, maar dat heb je in elke sector. En dat we overladen worden met gratis spullen klopt helaas ook niet.” Net zoals andere modeliefhebbers moeten ook zij sparen voor een designtas. “De IT-bag is echt wel iets dat modeliefhebbers beroert. Meer nog dan kleding of schoenen, vat de handtas een periode of tijdperk goed samen. Er is slechts één tas die alle tijdperken heeft overleefd en dat is de Chanel 2.55, een meer iconische tas bestaat er niet. Ik denk dat elke modeliefhebber die wel heeft of ooit voor gespaard heeft”, besluit Elspeth.

Tips van Elspeth en Catherine:

1. Neem mode en vooral jezelf niet te serieus. Durf te experimenteren, ook al kan dat wel eens mislopen

2. Zoek geen vintage design online. Dat is peperduur, want de hele wereld zoekt daar. Ga naar fysieke winkels

3. Investeer eerder in accessoires dan in kledij. Met stijlvolle accessoires kan zelfs een jogging er fashionable uit zien

4. Veel trends komen terug. Schat in waaraan je geld wil geven. Doe dat eerder voor dierenprints dan voor fluo

5. Bepaal wat jouw basics zijn. Voor sommigen is dat een jeans, maar het kan net zo goed een mini-jurk zijn. De basics zijn de bouwstenen voor je look.

Persona non Prada Uitgeverij Horizon – 22,99 euro

 

(tekst: Valerie De Groodt)