Zou het echt waar zijn?  Zou je echt kunnen afvallen door pizza te eten? Tijdens mijn wekelijkse zoektocht naar leuke – en vooral enorm gemakkelijke – dieettips, kwam ik op een studie uit die bewees heeft dat je inderdaad afvalt als je je tanden zet in een flinke pizza Hawaï of Vier kazen. Geef toe, als dat geen leuk nieuws is!

Pizza nerd

 

Een nieuw Portugees onderzoek bewijst dat het eten van pizza (of chips, of frieten, of hamburgers… maakt niet uit, waar je maar zin in hebt) helpt om op lange termijn af te vallen.

Hoe de wetenschappers tot dat leuke besluit kwamen?

Ze deelden de deelnemers aan hun onderzoek in 2 groepen in. De eerste groep moest maandenlang op dieet en moest het stellen met heel wat minder calorieën dan ze gewoon waren. De tweede groep werd op hetzelfde dieet gezet, met dat verschil: op zondag mochten ze eten waar ze zin in hadden.

En wat bleek na twee weken?

Beide groepen waren afgevallen. En hoewel er geen duidelijk verschil was in de mate waarin beide groepen gewicht verloren hadden, waren de zondagseters heel wat meer gemotiveerd om blijvend aan hun gewichtsverlies te werken. Ze hadden immers een mooi vooruitzicht: op zondag mochten ze lekker zondigen en pizza en chips eten. Het volgen van een dieet 6 dagen lang bleek makkelijker als er de 7de dag iets lekkers op het menu stond.

De arme mensen van de groep die geen lekkere zondag hadden, waren chagrijnig en uiteindelijk van plan om hun dieet op te geven.

Man eating pizza snack outdoors

De conclusie volgens de wetenschap: je kunt maar beter nu en dan eens zondigen wil je je dieet volhouden.

Maar opgelet: het geheim is wel om op voorhand vast te leggen wanneer je je dieet voor even wil vergeten (bijvoorbeeld tijdens een feestje of dat restaurantbezoek met vrienden). Zoniet loop je het risico op een “mijn dieet is toch al naar de vaantjes”-gevoel en geef je ook effectief de brui aan dat hele gezondheidsgedoe. Met een vaste dag om naar uit te kijken, geniet je zonder schuldgevoel van je eetpartij en kun je daarna je dieet gewoon weer oppikken.

En verwar ‘nu en dan eens zondigen’ ook niet met ‘ongebreidelde schranspartijen’. Het is niet de bedoeling dat je plots 5 pizza’s naar binnen werkt gevolgd door 3 ijsjes. Hou het op normale porties, je zal er ook meer plezier aan hebben.

Succes!