We laten allemaal wel eens ons hoofd hangen. Het is dan ook niet makkelijk om altijd positief te denken. Deze tips kunnen je helpen om het leven wat zonniger te bekijken.

sadness to happiness wit pencil eraser

1. Leg niet te veel druk

Gelukkig en positief zijn is niet altijd vanzelfsprekend. Zeker niet als je wat tegenslagen hebt. Weet dan ook dat het oké is om je eventjes héél slecht te voelen, een potje te huilen of om het even wat te doen om je ‘beter’ te voelen. Forceer jezelf niet om gelukkig te zijn. Als je alleen maar denkt: “Kom op, ik moet blij zijn, positief zijn”, dan word je alleen maar ongelukkiger als je voelt dat het niet lukt.

2. Het zit ‘m in de kleine dingen

Als je je slecht voelt, mag je van jezelf niet verwachten dat je alles onmiddellijk rooskleurig ziet. Begin met kleine stapjes te nemen richting een positieve blik. Ga bij jezelf na welke kleine dingen jou gelukkig maken. Word je blij van een wandeling in het bos of een lekker ijsje? Ga dan wandelen of breng het dichtstbijzijnde ijssalon een bezoekje.

3. Controle

Je moet weten dat je je gedachten zelf kan sturen. Probeer om gedachten los te laten en jezelf uit die negatieve spiraal te halen. Als je merkt dat je verstrikt raakt in de negativiteit, doe dan iets om je gedachten te verzetten. Ook al is dat heel moeilijk en heb je er eigenlijk op het eerste gezicht geen zin in.

4. Omring jezelf met positiviteit

Als je je slecht voelt, dan lijkt alles slecht te gaan. Zelfs leuke dingen zijn volgens jou toch niet meer zo leuk. Probeer jezelf daarom te omringen met positiviteit. Spreek bijvoorbeeld af met ‘positieve’ vrienden. Hun positiviteit zal ook afstralen op jou.

5. Houd jezelf in de hand

Het kan helpen om positieve momenten of gevoelens op te schrijven. Zo kan je bijvoorbeeld elke dag 1 ding opschrijven waar jij je die dag blij of dankbaar om gevoeld hebt. Dat hoeven helemaal geen grootse verwezenlijkingen te zijn. Je kan bijvoorbeeld blij zijn dat je eindelijk weer dat ene boek hebt opgepakt die je al zo lang wilde uitlezen. Of misschien heb je genoten van de lentezon? Zo krijg je een overzicht van dingen die wél goed gaan in je leven en dat geeft je sowieso een vrolijk gevoel.

6. Maak het jezelf niet te moeilijk

Je hoeft natuurlijk niet de hele tijd te focussen op positief zijn, dat zal je geen meter vooruit helpen. Geef jezelf ook de kans om je eens even slecht te voelen, want daar is niets mis mee. Wees dus niet te hard voor jezelf.

7. Onderdruk je gevoelens niet

Het is niet de bedoeling dat je de hele tijd denkt: “Ik moet positief zijn, ik mag me niet slecht voelen”. Zo ligt de druk veel te hoog en zal het zeker niet lukken om wat gelukkiger te worden. Aanvaard zo nu en dan eens gewoon de situatie, maar laat jezelf ook toe om blij te zijn. Het is niet omdat het je niet meezit, dat je niet vrolijk mag zijn.

8. Geef jezelf tijd

Je moet beseffen dat je niet van de ene dag op de andere  positiever in het leven zal staan. Sommige mensen zijn ook van nature positief, bij anderen is dat niet zo vanzelfsprekend. Maak voor jezelf uit waar jij negatieve gevoelens van krijgt en pak dat probleem aan. Probeer tegelijkertijd ook te focussen op wat je gelukkig maakt. Maar geef dat alles vooral tijd.

Wat helpt jou om positiever te denken? 

(foto’s iStock)