Roadtrip door het Hageland

164

George Clooney heeft er een. Onze Man had er (heel even) een. In de Steps van 13 januari lees je hoe jij een Tesla Roadster kan winnen (toch voor een weekend). Maar ook onze journalist moch met deze stalen (en elektrische) ros de baan op. Hij zwierde de Tesla langs alle bochten van het Hageland. Hierbij zijn verslag…

igor (Small)
Elektrische wagens worden populair. Waarom? Simpel, ze zijn goedkoop in verbruik, milieuvriendelijk en fantastisch om mee te rijden. En ze kunnen ook mooi zijn! Kijk maar naar de sportbakken van Tesla. Deze autofabrikant schreef een stukje autogeschiedenis: ze maakten met de Tesla Roadster de eerste échte elektrische sportwagen. Dus geen testauto of een vernuftig proefexemplaar, maar een in serie geproduceerde wagen die de vinnigheid, de prestaties en de looks van een onvervalste droombolide combineert met de milieuvriendelijkheid van 0 gram CO2 per kilometer.

Met een basisprijs van meer dan 100.000 euro, zit de Tesla Roadster in de prijsklasse van de Jaguar XK Convertible, de Corvette C6 en de Mercedes-Benz SL. Maar ook zijn prestaties mogen gezien worden. Zo heeft ie slechts 3,9 seconden nodig om van stilstand tot 100 km/u te komen, zit er 251 pk onder de motorkap verstopt en haalt deze sportieveling topsnelheden die ver boven de 200 km/u gaan. Zijn actieradius is ook indrukwekkend: met ‘een volle tank’ raak je liefst 400 km ver. Daarmee is de Roadster één van de beste leerlingen van de elektrische klas.

De baan op!
Maar genoeg theorie. Hoog tijd om de weggevoeligheid van de Tesla Roadster eens zelf aan de lijve ondervinden. Naar het schijnt rijden er slechts een paar Roadsters rond in België, één daarvan is in handen van verhuurbedrijf Locadream. Wij dus op naar Sint-Pieters-Rode, een klein dorpje pal in het Hageland. Stiekem hopen we op een rode sportwagen – want geef toe, een rode Ferrari is toch het summum! – maar we moeten het stellen met een witte uitvoering. Niet getreurd! Ook de witte Tesla weet ons meteen te bekoren.

De uitleg van de zaakvoerder is kort, deels omdat de Tesla Roadster weinig toeters en bellen bevat, deels omdat de basisprincipes van alle wagens gelijk zijn. Wel is het voor ons eventjes wennen aan het automatisch schakelsysteem. Vooral het feit dat onze linkervoet tijdelijk overbodig is, vraagt wat extra gewenning. Wij krijgen een gps mee, en besluiten daarmee de Horst en Wijn-autoroute af te dweilen, een autoroute die ons langs de leukste toppers in het Hageland leidt. Interessant is de bijkomende informatie die opgeladen zit in het gps-systeem, en ons tijdens de autorit op vertellende wijze vergast op enkele leuke fait divers of interessante historische weetjes.

Een vinnig baasje
Onderweg toont de Roadster zich meteen een vinnig baasje. (In slechts 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u, weet je wel!) Geen benzinemotor betekent meteen het ontbreken van het zo typische ‘gehuil’ van de pk’s bij het bespelen van de rempedalen. Niet dat onze Tesla muisstil rondrijdt, al scheelt het niet veel. Het optrekken heeft qua geluid dan weer wat weg van het opstijgen van een vliegtuig. Al kan die laatste opmerking ook onze verbeelding zijn. De besturing valt mee, en is uiterst direct. Omdat het gewicht is geconcentreerd in het midden van de auto, is de Roadster  uiterst wendbaar.

Het in- en uitstappen verlopen ietwat minder vlot, om niet te zeggen: klunzig. Maar misschien ligt dat wel aan ons? Weet: omdat de Tesla laag tegen de grond kleeft, vraagt vooral het uitstappen enige gewenning en/of oefening. De eerste keer rolden we bijna uit onze auto. Gelukkig stond er niemand te kijken, want dat is toch geen zicht: een peperdure sportwagen, met daarin een bestuurder die met moeite uit zijn auto geraakt. Hoe zou George Clooney dit doen? Misschien oefent hij stiekem ergens in zijn achtertuin?

Met een actieradius van 400 km, is de Roadster één van de toppers in het elektrische marktsegment. Kortom; een wagen waarmee je al eens een stevige uitstap kan plannen. Wel slechts met z’n tweeën, want in onze sportwagen passen slechts 2 personen. En dan nog.  Want het is wennen: een medepassagier die tijdens het rijden bijna tegen je aanschurkt.

Mijn sportauto, mijn vrijheid
Onderweg is het volop genieten geblazen. Onze route voert ons over en langs een zacht glooiend parcours, vol stille wegen, met druivenranken besprenkelde hellingen en door verlaten dorpskernen. Het waterkasteel van Horst is een absolute topper, en meer dan een bezoekje waard. De Roder Ridder zijn wij er helaas niet tegen het lijf gelopen. Waarschijnlijk was hij weer onderweg naar een of ander viriel ridderavontuur.

In Wezemaal springen wij binnen in het Bezoekerscentrum van de Hagelandse Wijn. Daar verstrekt men een pak informatie over de wijnbouw in de regio. In een ver verleden – in de 19de eeuw – was Wezemaal een heus wijndorp met meerdere wijnboeren. Daar blijft momenteel nog maar weinig van over.  In de kelders van dit bezoekerscentrum, vindt men de wijnkelder In den Steenen Muur. Hier kan men op aanvraag genieten van een wijndegustatie van lokale wijnen. De vereniging Steenen Muur maakt hier sinds 1999 wijnen van druivenranken, aangeplant op de Wijngaardberg, een stevig uit de kluiten gewassen heuvel, gelegen aan de rand van het dorp. Sportieve zielen worden meteen uitgenodigd om de Wijngaardbergwandeling te doen, een bewegwijzerde wandeltocht van 7.7 km op, over en langs de Wijngaardberg. Momenteel maakt de vereniging Steenen Muur 5 verschillende soorten witte wijnen en 1 rode wijn. Een proeverij zit er voor ons niet in. De reden laat zich raden.

Een leven vol verleidingen
En het leven is hard, en vol verleidingen, want in Langdorp waaien wij binnen bij Mundowijnen, een gloednieuwe wijnbar die naast een mooi aanbod aan Hagelandse wijnen, focust op onbekende wijnpareltjes. Iedere maand plaatsen ze bij Mundowijnen een andere Hagelandse wijn in de schijnwerpers. Wij kijken en keuren, maar laten het proeven wijselijk aan ons voorbijgaan.

Even later laten wij de 302 PK’s voor een laatste keer stilletjes brullen, waarbij we ons de bedenking maken dat het toch doodjammer is dat het slechte weer dé voornaamste spelbreker was om in cabrioversie rond te rijden. Maar we komen terug. Is het niet voor de Tesla Roadster, dan wel voor de omgeving.  Wie nog wat langer in het Hageland wil blijven hangen, die vindt in de regio een breed aanbod aan leuke B&B-adressen, zoals B&B Silentium (in Tielt-Winge), een gloednieuwe B&B, gelegen in een oase van groen, omringd door heuvels en dalen. Grenzend aan de tuin van Silentium, vindt men het Walenbos, een bosgebied dat tot in Leuven doorloopt.

Tot een volgende!

Igor Vandenberghe