In zijn boek ‘16:8’ gidste dokter Servaas Bingé ons langs de talrijke gezondheidsvoordelen die voortvloeien uit het vasten. Het ‘16:8 vastenkookboek’ is hier het praktische vervolg op. Samen met zijn team van gezondheidscoaches dook de arts de keuken in om de drempels te verlagen voor iedereen die graag wil vasten.

“Eén belangrijk misverstand wil ik zeker de wereld uit helpen: ik zie intermittent vasten als een levensstijl, niet als een dieet”, begint Servaas Bingé. “Ik geloof niet in diëten. Diëten is doorgaans tijdelijk en vervolgens vallen mensen weer in hun oude gewoontes. Ik pleit ervoor om iets te vinden dat bij je past en waar je een gewoonte van kan maken. De vastenmethode 16:8 – 16 uur vasten en 8 uur eten – kan je perfect in je levensstijl integreren. Het is een laagdrempelige methode die er praktisch gezien op neerkomt om – meestal – je ontbijt over te slaan en met een goede lunch de vasten te breken. De break-fast is voor mij de belangrijkste en eerste maaltijd waarmee je je vasten breekt, maar die eerste maaltijd hoeft dus zeker niet het ontbijt te zijn.”

Luisteren naar je lichaam

Ons ontbijt overslaan. Maar was dat dan niet de belangrijkste maaltijd van de dag? “De eerste maaltijd is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar dat moet niet het ontbijt zijn. Die eerste maaltijd mag de meest calorierijke zijn. Op dat moment krijgen we immers de energie binnen die we de rest van de dag nog zullen nodig hebben. Hoe gevarieerder, plantaardiger en kleurrijker die maaltijd is, hoe beter. In onze maatschappij hebben we de gewoonte aangeleerd om die meest calorierijke maaltijd eerder ’s avonds te nemen. Maar dat is uiteraard het moment dat we die energie eigenlijk niet meer zo nodig hebben. Met de 16:8 methode kan je er net zo goed voor kiezen om te starten met een stevig ontbijt, vervolgens een lichte lunch en ’s avonds niet meer te eten. Iedereen kan de methode invullen zoals dat in zijn of haar leven het best past. Het belangrijkste is om te luisteren naar je lichaam en daarop je levensstijl af te stemmen. 16:8 is de algemene regel, maar ook 17:7 of een andere onderverdeling kan perfect werken én je dezelfde gezondheidsvoordelen opleveren.” Ook dr. Bingé heeft in het verleden even moeten zoeken wat voor hem de beste manier was: “Ik dacht dat mijn leven te druk was om gezond te eten. Dat is een excuus dat heel wat mensen wellicht zullen herkennen, maar eigenlijk is het een excuus. Als er één element belangrijk is voor een gezonde levensstijl, dan is het wel gezond eten. Ik heb er lange tijd mee geworsteld, hoewel ik de theorie toch goed kende. Op een bepaald moment heb ik echter de klik gemaakt en ben ik beginnen vasten én alle bewerkte zaken uit mijn voeding gaan weren. Sinds ik dat heb gedaan, voel ik me veel energieker én is het niet meer moeilijk om op mijn ideale gewicht te blijven.”

Zo natuurlijk mogelijk

In het vastenkookboek zijn de recepten onderverdeeld volgens de maaltijd waar ze voor kunnen dienen. “We hebben eerste maaltijden, lunches, dinners, maar ook enkele snacks voor tussendoor én – niet onbelangrijk – de pre-fast breakers. Voor sommige mensen is 16:8 niet haalbaar en kan het een perfecte oplossing zijn om een uurtje voor de echte start toch al iets heel beperkt qua calorieën in te nemen.” Een tweede belangrijk aspect aan het nieuwe boek is dat de recepten zo natuurlijk mogelijk zijn: “We leven in een tijd waarin we continu eten ter beschikking hebben en waarin quasi iedereen op maximum vijf minuten van een supermarkt woont. Heel wat van het eten is kunstmatig en bewerkt. Dat draagt voor een groot deel bij aan de obesitas-problematiek. In wezen zijn wij natuurwezens en zouden we zoveel mogelijk bessen, fruit en groenten moeten eten. Biologisch zijn we gemaakt voor dat plantaardige eten. In dit vastenkookboek hebben we onze gerechten zo gezond en natuurlijk mogelijk gehouden. Uiteraard zonder dat we hebben ingeboet aan smaak. De gerechten zijn allemaal écht lekker”.

Voor wie ook wil vasten:

  • Het ontbijt is niet de belangrijkste maaltijd van de dag. De eerste maaltijd van de dag is dat wel.
  • Water drinken mag altijd en is belangrijk. Ons lichaam bestaat voor 60 % uit water. Zorg dus zeker voor voldoende vochtinname.
  • Drie keer eten en twee keer snacken per dag houdt ons metabolisme in stand? Het omgekeerde is waar: door constant te eten wordt ons metabolisme net lui.
  • Van vasten ga je je niet slecht voelen. In de eerste fase kan het moeilijk zijn, maar dat gaat snel over. Vasten geeft je meer energie.

‘16:8 vastenkookboek’ is verschenen bij Borgerhoff & Lamberigts – 24,99 euro

 

 

 

 

 

 

Tekst: Valerie De Groodt