Sfeer scheppen met een geurtje: waarom huisparfums booming business zijn

Of je je nu beter wil concentreren in je thuiskantoor of de sfeer van een boetiekhotel in eigen huis wil oproepen: het kan met de juiste geur. Geuren zijn onzichtbare sfeermakers en dat beseffen we steeds beter. Het succes van huisparfums blijft dan ook toenemen.

Om met de geur in huis te vallen: huisparfums zijn al enkele jaren booming business . Je vindt ze tegenwoordig echt overal en in alle prijscategorieën, van nichemerken als Diptyque en Cire Trudon, zeg maar de geurkaarsroyalty , over modehuizen als Louis Vuitton, Gucci en Christian Dior die met geurkaarsen hun luxewereld toegankelijk(er) maken voor een groter publiek (voor een Vuittonkaars tel je € 180 neer, eentje van Dior kost € 80) tot grote ketens als Ikea, & other stories en Zara.

Ze komen ook in allerlei vormen en maten die bij ieders stijl en/of doel passen: kaarsen, stokjes, sprays, amuletten, hangers, diffusers die je soms zelfs met een app kan bedienen zodat de woonkamer lekker ruikt wanneer je thuiskomt…

Voor Kristof Lefebre, oprichter van het Gentse parfumhuis Miglot, is die groei geen verrassing: “Geuren zijn mood boosters die je in een bepaalde stemming brengen: ze peppen je op, ontspannen je, geven je zelfvertrouwen of een geborgen gevoel…”

Dat aromatherapeutische effect van interieurgeuren past mooi binnen de selfcare -trend. De Britse krant The Guardian had het in een artikel eind 2018 over “de cult van smellness , een kleinschalige vorm van selfcare in een gedestabiliseerde wereld.” Zit het even niet mee, kan een lang bad met een geurkaars erbij misschien wat helpen.

Bovendien kunnen geuren je instant naar gelukkigere tijden transporteren. “Ze doen je reizen in tijd en ruimte: terug naar je kindertijd, naar die fijne vakantie in de Provence, dat leuke boetiekhotel op citytrip…”

“Zo vertelde een klant dat de room spray die ze in de lockdown bij ons had gekocht wat extra luxe in haar leven had gebracht. Een uur voor ze ging slapen, verstoof ze er wat van onder haar kussen om het gevoel te creëren dat ze naar bed ging in een chic hotel.”

Scentscaping

Geen wonder dat de wereldwijde lockdowns de verkoop van huisparfum nog meer deden boomen. Volgens Google Trends steeg de zoekopdracht naar ‘room diffuser’ met 120% tussen maart 2020 en maart 2021, toen we massaal ‘opgesloten’ zaten tussen onze vier muren en een veilige, gezellige cocon wilden creëren.

“Door de lockdown is gebleken dat we ons huis vooral voor onszelf parfumeren, niet enkel om het lekker te doen ruiken wanneer er gasten komen”, aldus Lefebre. “Mensen creëren met geuren heel bewust een bepaalde sfeer en delen hun huis in verschillende geurzones in. Een kaars met een cozy geur in de woonkamer voor extra gezelligheid ’s avonds, in de badkamer een frisse geur die je ‘s ochtends oppept, in je bureau één die je energie geeft…”

In het Engels heet dat scentscaping , je creëert als het ware een geurlandschap, iets wat fancy boetiekhotels en spa’s al lang doen met vaak op maat gemaakte huisparfums (die kan je er vaak kopen om die sfeer bij je thuis na te bootsen.)

Dat idee vertaalt zich nu naar onze woning, die naast slaap-, leef- en ontspanruimte ook nog vaak als thuiskantoor dienstdoet. De juiste geur zorgt niet alleen voor focus, ze bakent ook je werkzone en werkdag af. Of je nu een apart bureau hebt of een geparfumeerd amulet op de keukentafel legt.

Lefebre ziet nog een verklaring voor het interieurgeursucces. “Mensen hebben een bijna onstilbare honger naar nieuwe zintuiglijke prikkels. Dus gaan we op citytrip, willen we steeds nieuwe smaken ontdekken op restaurant en scrollen we door Instagram: wat heb ik nog niet gezien? Dat is ook zo met geurbeleving: wat heb ik nog niet eerder geroken?”

Dat verklaart ook het succes van nichemerken die voor zowel hun huid- als huisparfums verfijnde, vaak verrassende geurcomposities bedenken. (Zoals Bibliothèque van Byredo, een geur die aan die van boeken doet denken.)

Moeilijk kiezen

Welke geur je voor welke ruimte kiest vindt Lefebre persoonlijk. “Voor het toilet en de badkamer kiezen mensen doorsnee iets fris. Dat associëren ze met netjes en schoon. In de woonkamer kan je je laten leiden door de sfeer die je wil creëren, of door je interieur. Wil je een ontspannende geur voor ‘savonds in de zetel, werkt iets met vanille, licht kruidig of wat zoeter goed. Een cleane geur matcht mooi met een clean, strak interieur. Bij een woonkamer met Chesterfields en een wereldbol als drankkast past iets zwaarders.”

Ook in welke vorm je huisgeuren kiest is persoonlijk, maar die vorm bepaalt wél voor een groot deel hun intensiteit. Zo doen geuramuletten en -zakjes je kleerkast lekker ruiken, maar parfumeer je er geen ruimte mee. Ook een kaars heeft (doorsnee) een vrij lokaal geureffect. “Mensen branden ze vooral voor de gezelligheid, om een intieme sfeer te creëren. De was moet ook smelten voor je haar ruikt. In dat opzicht is een room spray functioneler: je spuit wat op je gordijnen of zetel en krijgt onmiddellijk effect. Geurstokjes verspreiden dan weer continu geur en zijn daarom populair in het toilet en de badkamer.” De meest intense geur, en dus handig om grote ruimtes te parfumeren, komt van een diffuser.

Tijd voor een nieuwe huisgeur? Laat je gebruikelijke propere was-kaars misschien eens links liggen en volg je neus. “Veel mensen komen bij ons langs nadat ze een Miglotkaars bij vrienden roken. Ze hebben jarenlang dezelfde geur in huis gebruikt en vinden het tijd voor wat nieuws. Je ruikt je eigen huis ook niet meer; je hersenen zijn die geuren gewoon. Als je bij iemand anders binnen komt, pik je wel geuren op.”

 

tekst Franciska Bosmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier