Een op drie Belgen sliep sowieso al slecht of te weinig. In deze tijden van coronamaatregelen ligt dat aantal ongetwijfeld nog een stuk hoger. Deze crisis zorgt voor veel angst en gepieker en laat dat nu net twee factoren zijn die onze slaap niet bevorderen. TV-maker Annick Ruyts weet er alles van.

“Vijf jaar lang had ik zware insomnia”, zegt Annick Ruyts. “Die insomnia zette me er toe aan om een radioprogramma, een tv-reeks, een boek en een podcast te maken. De laatste maanden vond ik een broos evenwicht. En dat evenwicht is nu weer helemaal weg. Van slapen komt opnieuw niet veel meer in huis. Ik neem aan dat zelfs goede slapers wakker liggen in deze tijden. Deze ongeziene corona crisis zorgt immers voor veel piekeren. Vooral bij nachtelijk gepieker lijkt alles veel zwaarder, gevaarlijker en ernstiger.”

Sinds de Slapelozen heb je een goede band met slaapexperte Inge Declercq. Samen met haar bundelde je enkele nuttige tips om het piekeren tegen te gaan.

“Het piekerhoekje is een van de technieken die we aanraden. Installeer je het uur voor je naar bed gaat op een comfortabel plekje – maar zeker niet in je slaapkamer – waar weinig licht is. Sluit vervolgens je ogen en laat de gedachten opkomen. Sta jezelf toe om te piekeren en je gedachten de vrije loop te laten. Hoelang je dit doet, maakt niet zoveel uit, maar beperk het misschien tot maximaal twintig minuten. Door jezelf toe te laten ongebreideld te piekeren op een gecontroleerd moment, buiten je slaapkamer, zal je jezelf programmeren om daar in het piekerhoekje volop na te denken en haal je het piekeren weg uit je bed. Wat me ook helpt is de visualisatietechniek. Denk aan iets leuks dat je hebt meegemaakt en probeer je alle details terug voor te stellen. Daarvan krijg je rust in je hoofd.”

Veel mensen zijn bang. Hoe gaan we daar best mee om?

“Angst is de eerste grote boosdoener. Bewust en onbewust worden we de hele dag overspoeld met negatief nieuws. Zelfs in je eigen huis weet je soms niet of je helemaal veilig bent en dat zorgt voor constante spanning. Dat is volkomen normaal en je hebt ook het recht om angstig te zijn. Je kan er wel voor kiezen om jezelf niet te laten verlammen door deze angst. De eerste stap is je angst relativeren en uitpluizen. Stel jezelf de vraag waar je juist angstig voor bent. “Corona” zal je antwoord zijn, maar voor welk aspect van deze crisis ben je exact bang? Ook al kan je de situatie niet zelf veranderen, je kan wel anders met de situatie leren omgaan door te veranderen van perspectief. De situatie kan je niet controleren, maar je eigen reactie wel. Een heel goede manier om uit die verlammende angst te raken is humor. Zit je vast in angstig gepieker? Zet je in helikopterzicht ten opzichte van jezelf. Kijk naar jezelf, naar hoe je radeloos piekert, en durf ermee te lachen. Als je met een situatie lacht, stopt die angstreactie meteen.”

Welke tips kan je ons nog mee geven?

Maak van je slaapproblemen vooral geen olifant en laat ze je leven niet overheersen. Hoe meer je jezelf de kans geeft om te relativeren, hoe minder stress en angst je zal ervaren. Pomp jezelf vol met positieve gedachten en ga met een positieve mindset naar bed. Net die positieve mindset helpt om de stress voor slapen los te laten.”

Het programma De Slapelozen is opnieuw te bekijken op VRTnu. Later dit jaar verschijnt ook het boek “De Kracht van slapen. Een goede nachtrust start overdag’ van Inge Declercq, bij Uitgeverij Van Halewyck.

 

(tekst: Valerie De Groodt – foto: Getty Images)