Heb jij soms last van een slechte nachtrust? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Dit zijn enkele oplossingen die je weer kunnen doen slapen als een roosje.

1. Slaapkamer-schone kamer

Een goede slaaphygiëne begint bij… hygiëne. Is jouw slaapkamer maar een rommeltje? Grote kans dat je daardoor minder goed slaapt. Begin dus met alles op te ruimen en te poetsen. Lakens was je het beste wekelijks.

2. Veel te druk

Staat alles vol met van alles en nog wat? Da’s geen goed idee. De slaapkamer hou je het best zo clean mogelijk. (Een overdaad aan) decoratie, kleding die rondslingert… Weg daarmee!

3. Schermen

Vermijd schermen een halfuur voor het slapengaan. Blauw licht houdt ons wakker, dus laat je smartphone, tablet, laptop met blauw licht uit de slaapkamer. Rood licht is minder schadelijk en verkort het effect van het licht op onze slaap. Sommige toestellen veranderen automatisch de kleurtemperatuur na zonsondergang. Maar het mag dan wel minder schadelijk zijn, je zal er nog steeds slechter van slapen.

4. Goed bed

Een goed bed, kussen en matras zijn noodzakelijk voor een goede nachtrust. Denk niet dat je slaap de investering niet waard is, want slaap heeft een grote invloed op je gezondheid.

5. Temperatuur

Wil je goed slapen, zorg er dan voor dat de kamer koel is. Het hoeft natuurlijk ook weer niet koud te zijn, maar een frisse, koele ruimte laat je veel beter slapen.

6. Zuivere lucht

Laat je slaapkamer verluchten. Je hebt het waarschijnlijk al door ondertussen. Hoe schoner het is, hoe beter!

7. Licht uit

Onderzoek heeft uitgewezen dat een compleet donkere ruimte ideaal is voor de nachtrust. Geen enkel lampje dus. Ook die van de wekker is een boosdoener.

8. Stop met piekeren

Raak je moeilijk in slaap doordat je de hele tijd ligt te piekeren? Doe er iets aan. Ga op zoek naar dingen die je rustig kunnen maken. Meditatie kan je een heel eind op weg helpen om je gedachten onder controle te houden.

9. Ander probleem

Natuurlijk is het ook mogelijk dat je een diepliggender probleem ervoor zorgt dat je slecht slaapt. Als een betere slaqphyghiëne niet helpt, kan je raad vragen aan je dokter.