Je slaappatroon is de laatste weken misschien wat in de war geraakt. Toch blijft  het belangrijk om ook nu te proberen een goede nachtrust te hebben zodat je overdag voldoende energie hebt om te werken, te ontspannen, met de kinderen bezig te zijn, …  Deze vijf tips kunnen je alvast helpen om jouw dag nu maar ook na de coronacrisis steeds energiek te starten.

1. Niet snoozen

De verleiding om bij het horen van jouw wekker op de snoozeknop te drukken, is waarschijnlijk groot. Wie ligt er nu niet liever nog wat langer onder de warme lakens? Maar snoozen heeft negatieve gevolgen voor jouw lichaam en brein. Doorheen de nacht doorlopen we namelijk een aantal slaapfases. Door ’s ochtends op de snoozeknop te drukken, heeft jouw lichaam het gevoel dat je in een nieuwe slaapfase overgaat, wat uiteraard niet het geval is. Een onderbroken slaap doet bovendien onze dagelijkse prestaties erop achteruit gaan. Het beste plaats je jouw alarmklok dus ver van jouw bed zodat je wel moet opstaan.

2. Laat zonlicht binnen

Is het erg donker in jouw slaapkamer, zorg er dan voor dat ’s ochtends de eerste zonnestralen een weg naar binnen kunnen vinden in jouw slaapkamer. Zo kan je op een ‘natuurlijke’ wijze wakker worden. Bovendien zorgt licht ervoor dat er minder van het  slaaphormoon melatonine vrijkomt in jouw lichaam.

3. Beter geen cafeïne … en alcohol

Hoewel cafeïne ons ’s morgens een flinke energy boost kan geven, drink je het laat op de avond maar beter niet. Cafeïne, dat in koffie, maar ook in thee, frisdrank en cacao zit, zorgt er namelijk voor dat het hormoon adrenaline wordt aangemaakt. Zelfs koffie drinken zes uur voor het slapengaan kan al invloed hebben op jouw slaapritme. En wie dacht een tas koffie te vervangen door een glaasje wijn, kan ook slaapproblemen ervaren. Alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt (hoera, slaapmutsje!), maar kan de dag erna voor vermoeidheid en concentratieproblemen zorgen.

4. Geen gsm

Of het nu voor jouw werk is of om Instagramposts te bekijken. Een gsm, pc, I-pad, … heeft gevolgen voor jouw slaapkwaliteit. Het blauwe licht dat de schermen van deze toestellen uitstralen, zorgt er namelijk voor dat het slaaphormoon melatonine wordt afgebroken, waardoor onze biologische klok in de war geraakt. Houd dus liever die laatste e-mails – als het niet té dringend is – voor morgenvroeg.

5. ‘s Ochtends bewegen

Een ochtendwandeling maken of gaan joggen (met vooraf een goed ontbijt!) kan zeker geen kwaad. Niet alleen jouw lichaam is in beweging, het zorgt er ook voor dat jouw hersenen ‘ontwaken’. De buitenlucht doet goed en bovendien verbrand je ook nog eens calorieën. Zo kan je jouw dag alvast actief en fris beginnen.

Auteur: Hanna Deweirdt / Foto’s: Getty Images