Je frustraties uit je lijf meppen én tezelfdertijd fit worden? Bring it on! In onze queeste naar de ultieme sport om een killer body te bekomen, probeerden we deze keer dé sport waaraan de modellen van Victoria’s Secret dat geweldige lijf aan te danken hebben: we gaan boksen! Sinds de supermodellen met hun mooie snoetje de boksring durven betreden, is de sport immers überhip.

 

iStock_000053390340_Medium

Boksen een mannensport? No way! Topmodellen als Gigi Hadid, Adriana Lima, Doutzen Kroes en Lily Aldridge houden hun figuurtje strak dankzij hun workouts in de boksring. Hoog tijd dus om er zelf eens een ferme lap op te geven.

Waar?

Boksen is een echte trend en verschillende fitnesscentra bieden groepslessen aan die een mix zijn van boksen en fitness, zoals boxing physics, box conditioning of box combat.

Omdat alleen maar alleen is (en je bij boksen ook een sparring partner nodig hebt), trokken we deze keer met twee naar de fitness. Twee lifestyleredactrices die overdag vechten tegen deadlines en ’s avonds erop los meppen in de boksring, geef toe, het idee alleen al jaagt ons moordwijf-gehalte flink de hoogte in.

Plaats van afspraak was de Gentse gym Venice Beach, een workouthub die zo hip is dat blogster Emma Gelaude en model Cesar Casier er het gezicht van zijn. Twee keer per week kun je hier een groepsboksles volgen. “Boksen wordt almaar populairder”, zegt onze boksleraar. En een plus: de eerste les is altijd gratis.

Hoe?

Vriendinnen die heel wat sportiever zijn dan ik hadden me al gewaarschuwd: “Na 10 minuten smeek je om genade, boksen is keihard en superzwaar.” Onze eerste opdracht was verre van uitputtend: schaduwboksen, ook wel gekend als ‘doen alsof je bokst.’ Collega Lindsay en ik meppen wat schaapachtig in de lucht. Het voelt allemaal behoorlijk onwennig (lees: belachelijk) aan. Aan onze kwelling komt gelukkig vlug een eind wanneer we – mét bokshandschoenen! – de bokszak mogen bewerken. Oké, het lijkt misschien makkelijk, maar er komt wel wat techniek bij kijken. Links instappen, vooruit meppen, kin beschermen, wissel… Ik struikel over mijn voeten, ken plots het verschil niet meer tussen links en rechts en mijn benen raken hopeloos in de knoop.

Lindsay daarentegen lijkt haar ‘ding’ te hebben gevonden, en omg! ze heeft zelfs dat typische ‘boksdansje’ onder de knie. Losjes huppelt ze om de bokszak heen om onverwacht en keihard van links uit te halen. De boksleraar knikt tevreden: “Boksen is als dansen, je kunt het niet voor 50 procent doen, je moet er helemaal voor gaan.” Hij brengt ons nog een paar tips & tricks bij en we bewerken de bokszak met steeds meer voltreffers. Voor we het beseffen, is het uur voorbij.

Rest nog de ‘cooling down’, al denk ik dat het eerder ‘warming up’ genoemd moet worden. Plots moet alles een versnelling hoger en 10 minuten lang boksen, pompen en squaten we aan sneltempo, en alles tezelfdertijd. Staan we op het einde van de les toch nog flink te blazen!

Het verdict

Hoewel we vlak na onze eerste boksles het inspanningsniveau nogal ça va vonden en geen ziertje spierpijn hadden, leken we the day after wel geradbraakt. Voor herhaling vatbaar? Zeker weten. Het is een uitdagende én gevarieerde workout, en je wordt er fysiek en mentaal sterker én fitter van! Boksen is leuk en apart en geef toe: na een paar bokslessen is er niemand die nog durft zeggen dat je slaat als een meisje.