In december worden de dagen alsmaar donkerder en killer. De fitnesscentra zijn gesloten dus we zijn bijna verplicht om de buitenlucht op te zoeken voor onze dagelijkse portie beweging. Laat koning winter geen excuus zijn om extra lang in je bed te blijven liggen want sporten in de vrije natuur kan je een enorme energieboost geven, ook al betekent dat dat je soms voor dageraad al de sportschoenen moet aantrekken. Met deze tips ben je alvast super gemotiveerd om eraan te beginnen.

Negeer die ‘ja, maar …’ stemmetjes

Stap uit bed en trek direct die fluo sportoutfit aan. Ga direct naar buiten en ren of wandel een half uurtje. Voor je het goed en wel beseft ben je er alweer vanaf.

Zorg voor een steengoede playlist

Maak op voorhand een energieke playlist. Selecteer songs waarvan het prut uit je ogen swingt. Het is de bedoeling dat je op de beats van het eerste nummer ontwaakt en dat het laatste nummer door je oortjes knalt net voor je onder de douche springt.

De outfit is cruciaal

Die luchtige zomeroutfits zijn nu niet geschikt, ook niet als je er een dikke trui over draagt. Investeer in warme, zweetafdrijvende onderkleding. Daarboven draag je sporttops en broeken die geschikt zijn voor de winter. Dat wil zeggen dat ze lichtjes gemoltoneerd zijn en voorzien zijn van reflecterende strips. Als het echt koud is, kun je daarboven nog een windbreker of een licht regenjasje dragen. Vergeet ook de muts en handschoenen niet.

De voorbereiding is primordiaal

Leg alles de dag voordien klaar. Je kleren, je muziek, je schoenen en zelf je douchegerief en ondergoed. Dan wordt ‘nee’ zeggen de volgende ochtend een stuk moeilijker, want je hebt nu al die moeite gedaan.

Het doel mag niet ontbreken

Heb je geen doel dan is het vaak lastig om je te smijten. Ben je niet de grootste sporter ooit, leg dan de lat niet meteen heel hoog maar ga voor haalbare doelen. Gezond sporten kun je ook door elke dag een half uurtje flink door te stappen.

Ben je wel een fervent sporter? Splits in het begin je doelen op zodat je geleidelijk aan kunt wennen aan de kou. Je spieren reageren anders bij koud en nat winterweer.

Zorg voor een ‘buddy’

Trommel je echtgenoot, tienerdochter, puberzoon of hond op om je te vergezellen. Na het sporten kun je gezellig samen ontbijten. Als compensatie ga je zelf als laatste de douche in.

Denk aan de beloning

Uit bed geraakt en goed gesport? Mission accomplished! Nu ben je vast trots op jezelf. Bewaar deze gedachte goed om er de volgende keer een beroep op te doen als je liever nog wat wil blijven snoezen in plaats van aan je conditie te werken.

Go!