Winter en het is van dat: je wordt wakker met een pijnlijke keel, je hoofd zit vol snot en je voelt je belabberd. Wanneer het verkoudheidsvirus de ronde doet, kun je er onmogelijk aan ontsnappen. Om je sportschoenen aan te trekken, heb je helemaal geen zin, en de met fluo gemarkeerde loopsessies in je agenda worden onverbiddelijk geschrapt. Topprestaties zijn op dit moment helaas niet aan de orde. Maar is het dan wel nodig om alle sportactiviteiten te cancelen omwille van een verkoudheid?

Wanneer wel?

Bij een gewone verkoudheid hoef je je sportactiviteiten helemaal niet te schrappen, toch is het beter om het iets rustiger aan te doen. Hou het bij een lichte of matige inspanning waarbij je lichtjes zweet. In plaats van te joggen kun je bijvoorbeeld een fikse wandeling maken. Of halveer bijvoorbeeld de tijd van je normale training. Ben je echt ziek, dan las je toch beter een paar dagen rust in. Start nadien geleidelijk terug op.

Wanneer niet?

Heb je koorts dan is het beter om je sporttas terug uit te pakken. Het leidt nergens toe om jezelf in het zweet te werken wanneer de thermometer 38 graden koorts of meer aangeeft. Als je denkt dat je de koorts kunt uitzweten tijdens een heftige training, dan heb je het volledig mis. Je zieke lichaam kan in dit geval de inspanning niet goed aan. Integendeel, het kan zelfs gevaarlijk zijn om de signalen van je lichaam te negeren. Je loopt het risico op een infectie van je hartspier. Dit kan op haar beurt leiden tot hartfalen en hartritmestoornissen.

Wanneer nooit?

Lig je op de sofa met koude rillingen, spierpijn, hoofd- en keelpijn, dan heb je waarschijnlijk te maken met griep. En met griep mag je absoluut niet sporten. Je herstel zal hierdoor vertragen en je sportprestaties zullen je niet tot op het hoogste schavotje brengen. Neem voldoende tijd om te herstellen. Een goede vuistregel hiervoor is dat je dubbel zoveel rust neemt als de duur van de koorts: bij drie dagen koorts mag je zes dagen rusten.

Doe de ‘nek-check’

Heb je hierover nog twijfels? Doe dan even snel de ‘nek-check’. Heb je alleen klachten boven de nek dan is sporten geen probleem. Met symptomen zoals een loopneus of verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn en oorpijn mag je gerust een lichte training aanvatten. Heb je echter ook symptomen onder je nek zoals hoesten, kortademigheid, een piepende ademhaling, koorts of spierpijn? Las dan even een rustperiode in.

Beter voorkomen dan genezen

Wist je dat op tijd en stond matig intensief bewegen voor een goede weerstand zorgt? Wie sport slaapt beter en heeft minder stress. Je weerstand krijgt hierdoor een ferme boost. Zorg er wel voor dat je na de training lekker warm blijft want een afgekoeld lichaam is dan weer vatbaarder voor virussen.

(foto’s getty images)