Tijdens een burn-out is je energiepeil zo laag dat je zelfs geen zin hebt om ‘s morgens uit je bed te stappen. Je denkt dat je een oververmoeid lichaam niet mag belasten. Maar is dat wel zo? Als je gezond bent, krijg je juist energie door wel te sporten. Misschien is het dan belangrijk om ook tijdens een burn-out niet bij de pakken te blijven zitten en je sportschoenen elke dag even aan te trekken.

Herken je grenzen!

Wil je graag sporten als het even tegenzit, dan is dat meestal geen probleem. Maar in bepaalde gevallen hou je toch beter rekening met een aantal zaken. Ben je zeer competitief, dan zal je snel de neiging hebben om de strijd aan te gaan met jezelf. Je burn-out is jouw vijand nummer één en je denkt dat je met extreem sporten deze duivel kunt verjagen.  Je negeert al heel snel de signalen van je vermoeide lichaam en je drijft jezelf tot het uiterste. Keer op keer ga je voluit op de loopband en in normale omstandigheden haal je hier heel veel voldoening uit. Maar let op, als je sukkelt met een burn-out dan kan dit je herstel echt wel in gevaar brengen. Op dat moment heeft je lichaam voldoende rust nodig en omdat jij graag de grens van je eigen kunnen opzoekt, ben je niet in staat om de waarschuwingssignalen tijdig op te vangen. Sporten kan wel in jouw geval, maar je kunt je beter laten begeleiden zodat je niet over je grenzen gaat.

Zoek een sport die bij je past

 Ben je geen echte sportfanaat, dan zal het extra veel moeite kosten om de stap te zetten. Vraag daarom aan een goede vriendin of ze jou op sleeptouw wil nemen.  Er zijn heel veel sporten die geen voorkennis vereisen. Yoga en Pilates zijn uitstekende voorbeelden van laagdrempelige sporten die je net dat beetje energie geven om je herstel op een positieve manier te beïnvloeden. Nadeel is misschien dat het een groepssport is. Schrikt het je af om in groep te sporten, trek dan elke dag je gemakkelijke schoenen en ga wandelen of fietsen. Begin met tien minuutjes per dag en doe geleidelijk aan een stapje of een trapje meer. Bepaal je intensiteit volgens de graad van je vermoeidheid en overdrijf niet. Dat geldt eigenlijk voor alles wat je doet. Leer luisteren naar je lichaam.

Leg jezelf geen verplichtingen op

 Was je vroeger sportief of kreeg je een kippenvelgevoel bij de gedachte aan sport? In beide gevallen is het aan te raden om toch een paar zaken in je achterhoofd te houden als je sport tijdens je burn-out. Loop niet te hard van stapel en zorg ervoor dat het geen verplichting wordt om elke dag je sportschoenen aan te trekken. Word niet boos op jezelf als je een sessie overslaat en laat je niet ontmoedigen als het even wat moeilijker gaat. Je kunt de draad terug opnemen als je je weer een beetje beter voelt. Succes boek je vooral met vallen en opstaan. Dat is ook zo in het dagdagelijkse leven. Go with the flow …

Sport enkel als je er voldoening uithaalt

 Elke sport is lastig, dat zal iedereen beamen, maar je haalt er zeker ook voldoening uit.  Op het moment dat je sport, vergeet je even alle ellende die op dat moment je leven beheerst. Het kleine beetje energie dat je ervoor terugkrijgt stapelt zich op tot je stilletjesaan merkt dat je je minder moe voelt. Beetje bij beetje kun je de intensiteit van je sportsessies opvoeren. Lukt het toch niet zo goed, overweeg een andere hobby. Als je maar een paar uur per week je gedachten kunt verzetten, dan komt alles goed.

Wat is nu de conclusie?

Of je nu beter wel of niet sport tijdens je burn-out is eigenlijk heel persoonlijk. Heb je twijfels of je zelf ook mag sporen tijdens je ziekte? Vraag zeker raad aan je arts. Hij kan zeker en vast enkele tips meegeven of je zelfs doorverwijzen naar gespecialiseerd centrum. Word je er niet gelukkiger van, kies dan een andere hobby maar blijf niet bij de pakken zitten. Je hebt je herstel voor een stuk zelf in de hand.

(foto getty images)