Dat je met gezonde ingrediënten ook heel lekker kunt eten, bewijst Steffi Vertriest met haar blog ‘Bye Bye Cheeseburger’ en haar njam!-programma’s ‘De Gezonde Goesting’ en Steffi’s Healthy Pleasures. In Steps deelt ze elke maand haar eigen ‘gezonde goesting’ in het leven.

“In mijn lezingen heb ik het vaak over hoe groenten en fruit de basis van je voeding zouden moeten zijn. Hoe de overgrote meerderheid – in volume dus – van je voedsel uit planten zou moeten bestaan. Maar ben je al eens echt nagegaan hoeveel groenten je zoal eet op een dag? Je zou ervan versteld staan hoe moeilijk het is om dagelijks de overgrote meerderheid van je voeding uit groenten te laten bestaan. Ik help je graag op weg met enkele tips die ik zelf ook toepas om meer groentjes te eten.

Hartige ontbijtjes De meeste mensen hebben de reflex om met zoetigheid te ontbijten. Groenten zijn maar zelden een onderdeel van het ontbijt. Wie al een ontbijt zonder groentjes nuttigt, heeft nog maar twee maaltijden over om aan z’n dagelijkse portie groenten te komen. Af en toe de dag starten met een portie groenten kan dus een groot verschil maken. Dat hoeft heus geen kom sla te zijn; een omeletje met champignons, paprika’s en pijpajuin of spinazie bijvoorbeeld vormt een geweldige start van de dag.

Groentesappen Groentesappen zijn ook een geweldige manier om meer groentjes binnen te krijgen. Je kan ze zelf slowjuicen maar voor wie daar geen tijd, geen zin of geen materiaal voor heeft, zijn er gelukkig ook sappen die je kan kopen. Ga hiervoor wel op zoek naar kwalitatieve labels. Wie slowjuiced mist een groot deel van de vezels maar je krijgt wél alle andere goede stoffen binnen. Voorzie gewoon naast je sappen ook dagelijks voldoende vezels.

Sneaky veggies Wie al eens door mijn boeken gebladerd heeft, weet het waarschijnlijk al, ik ben dol op ‘sneaky veggies’. Dat zijn groentjes waarvan je niet eens doorhebt dat ze mee in je maaltijd zitten. Zo maak ik wel eens courgettemout (havermout met een courgette eronder, niemand die het zal merken!) en worden mijn witte sauzen steevast gemaakt met bloemkool bijvoorbeeld.

Soep Makkelijk, lekker en voedzaam! Met soep kan je alle kanten uit, je kan er je overschotjes in kwijt en je trakteert je lichaam meteen op een bommetje van veggies. Probeer alle dagen soep te eten en je hebt meteen een portie groenten binnen.”