Aperitiefje, wit wijntje en rood wijntje bij het eten, nog een digestief achteraf, tussendoor een jeneverke en een drankpraline om het helemaal af te maken. We mogen dan nog opletten, tijdens de feestdagen drinken en eten we veel meer dan normaal. Opstaan met hoofdpijn en maagpijn, niet leuk! Daarom een paar tips om je feestkater snel buiten te jagen.

1. Eet voldoende

Drinken op een nuchter maag is nooit een goed idee. Ga je naar een feestje waar vooral drank geschonken wordt en slechts weinig te knabbelen valt? Eet dan op voorhand al iets kleins. Een boterham met kaas, een banaan, een havermoutkoekje… Voldoende proteïnen, vetten en complexe koolhydraten, zorgen ervoor dat je lichaam de alcohol niet te snel absorbeert. Bestaat je feestje vooral uit lang en uitgebreid tafelen? Geniet dan van de aangepaste wijnen bij je maaltijd, maar doe het met mate.

2. Wissel af

Nee, dat waterglas op tafel staat er echt niet alleen voor de BOB onder jullie. Eventueel kun je na elk glas alcohol een glas water drinken. Of kiezen voor een alcoholvrij drankje.

3. Voor je in bed kruipt

Voor je gaat slapen, kun je best nog (flink) wat water drinken. Alcohol droogt het lichaam uit, en dankzij extra water kun je je lichaam alvast kunt rehydrateren.

4. Als je opstaat

+ Bonkende hoofdpijn en dorst dorst dorst? Een ouderwetse paracetamol doet wonderen (als zal je overbelaste lever daar niet gelukkig van worden) en vooral: heel veel water drinken. Dankzij de alcohol is heeft je lichaam een tekort aan vocht; vul je dat aan, dan zal je je al vlug beter voelen.

+ Zet de ramen open en snuif de frisse lucht op. Eventueel kun je ook wat gaan sporten, afhankelijk van de ernst van je kater. Tijdens het sporten maak je namelijk endorfines aan, en die helpen je om je beter te voelen.

+ Maak een Virgin Mary cocktail met tomatensap én selder. Deze groentenboost vult de vitamines aan en herstelt de mineralenbalans in het bloed. Zo’n pittig drankje gaat recht naar je maag én je hoofd en zorgt voor een opkikker van jewelste.

+ Je hebt waarschijnlijk zin in frietjes en hamburgers, maar probeer toch nog iets gezonds te eten. Je lichaam zal veel sneller herstellen.

+ Trek je even terug in de badkamer. Neem een bad met veel schuim en doe een hydraterend maskertje op. Door jezelf te verwennen, zal je je snel weer beter voelen.

funny-drinking-quotes