Tips om de feestdagen stralend door te komen

190

24 DECEMBER 2013 | De feestdagen staan niet alleen voor lekker eten en drinken en samen zijn met familie en vrienden maar ook voor minder slaap, donkere kringen onder de ogen en een doffere teint. Hoe kan je je huid voor, tijdens en na de feestdagen zo goed mogelijk beschermen tegen al te veel overdaad?

Anti-aging consulente Kathleen Hooge van Instituut Adagio legt in 3 stappen uit hoe we de feestdagen mooi kunnen doorkomen.

STAP 1 – VOOR DE FEESTDAGEN

Het is heel belangrijk dat je huid in de béste conditie is, nog voor de feesten eraan komen. Een super gezonde huid kan tegen wat stootjes.  Neem bijvoorbeeld extra anti-oxidanten in. Deze zorgen voor een betere weerstand van je huid. Ze herstellen de schade die de vrije radicalen aanrichten. Als je vrije radicalen de ‘vrije loop’ laat, dan gaan ze huidcellen vernietigen en je huid sneller laten verouderen.  Vitamine A, C en E zijn de beste anti-oxidanten voor je huid.

99888855

Je vindt deze vitamines in jouw dagelijkse voeding:
•    Vitamine A  :  vlees, vis, zuivelproducten,…
•    Vitamine C : alle groenten en fruit, paprika, citrusvruchten, peterselie, broccoli,…
•    Vitamine E :  noten, avocado, extra vierge olijfolie,…

STAP 2 – EET JE JONG !

Jezelf jong eten, kan dat? Absoluut! Met onderstaande tips kan je je huid zelfs een extra boost geven.

1.    Alcohol
Overdrijf niet met alcohol, dat droogt je huid extra snel uit. Drink veel mineraalwater en hydrateer je huid ’s morgens met een verzorgingscrème met liposomen. Een goed gehydrateerde huid ziet er minder vermoeid uit, is minder gevoelig en heeft minder droogterimpeltjes.

177333134

2.    Suiker en zoetigheden versus collageen
Collageenvezels in je huid kan je vergelijken met de ‘vulling van een matras’. Als je jong bent, dan is de ‘vulling’ sterk, stevig en goed gevuld. Suiker laat de collageenvezels aan elkaar kleven op een ongelijkmatige manier. Vergelijk het met een matras met putten en bulten, met andere woorden: rimpels!  Let dus op met té veel suiker. Geniet van een zoet dessert, maar doe het met mate.

3.    Zet beautyfoods mee op het menu !
Beautyfoods is voeding  boordevol beschermstoffen tegen ziektes en vroegtijdig verouderen. Je vindt deze terug in mineraalwater, groene thee, abrikoos, amandelen, avocado, bessen, chiazaadjes, ei, extra vierge olijfolie, groene bladgroenten, havervlokken, kalkoen, kip, knoflook, lijnzaad(olie), mango, meloen, paddenstoelen, paprika, pitten, pompoen, tomaten, vette vis, walnoten, zaden en zoete aardappelen. Champignons zijn een goede bron van silicium : dat houdt de huid extra elastisch !

STAP 3 – NA HET FEEST

1.    Reinig de huid extra goed en hydrateer
Een goede reinigingsmelk (zonder minerale olie) haalt alle onzuiverheden weg en zorgt ervoor dat de verzorgingscrème achteraf beter opgenomen wordt.  Geef je huid een extra  ‘feestmaal’ met een hydraterend masker. Het geeft je een instant vollere huid met minder droogterimpeltjes.

2.    Slaap inhalen
Een goede nachtrust doet wonderen. Wist je dat de huid niet werkt overdag, maar wél alle onzuiverheden uit de omgeving opneemt ? Enkel ’s nachts regenereert de huid en maakt hij nieuwe cellen aan. Het is dus belangrijk om na de feesten enkele dagen op tijd te gaan slapen. Zo steek je jouw huid een extra handje toe bij de reparatie van beschadigde cellen.

452039391

3.    Gelaatsverzorging met anti-oxidanten en mineralen
In plaats van het allemaal zélf te doen, kan je je ook onder handen laten nemen door een professional. Die kan je huid terug in optimale conditie brengen door middel van specifieke apparatuur. Een hydrafacial gelaatsbehandeling  reinigt en peelt je huid grondig, hydrateert ze extra en het zorgt voor een anti-oxidanten boost.  Een ware opkikker voor je huid!

 

Nina Tack