Heb jij moeite om op te staan en stap je elke ochtend met het verkeerde been uit bed? Dan zullen deze tips je helpen. Zo word je misschien toch een beetje een ochtendmens.

1. Routine

Je zal je beter voelen als je elke ochtend op hetzelfde uur opstaat. Eens het een routine is, zal je haast vanzelf wakker worden.

2. Lang genoeg

Zorg dat je lang genoeg kan slapen. We denken allemaal dat we met zes uur genoeg hebben – en bij sommige mensen is dat ook echt zo – maar de meesten onder ons hebben echt wel meer nodig. Volgens onderzoek zou dat voor volwassenen tussen de zeven en negen uur zijn. Maar je kan het beste bij jezelf nagaan wanneer jij je op je best voelt.

3. Alarm

Niemand wordt graag wakker met het geluid van een sirene. Je schrikt je te pletter als je zo wordt gewekt en dat komt je humeur niet ten goede. Stel daarom een lied of deuntje in waar jij blij (en wakker) van wordt.

4. Voorbereiding

Het is veel leuker om je ‘s ochtends vroeg niet te moeten haasten. Leg daarom je spullen voor de volgende dag al ‘s avonds klaar. Zoek je outfit bijeen en stop alles wat je wil meenemen naar het werk al in een zak. Dat duurt maar enkele minuten, maar dat is vroeg in de ochtend heel erg kostbare tijd.

5. Ontbijt

We weten het allemaal, maar velen ‘vergeten’ het telkens weer. Het ontbijt is zó belangrijk en toch nemen we er te weinig tijd voor. Sommigen eten zelfs helemaal niets ‘s ochtends. Zet daarom al ‘s avonds al zoveel mogelijk klaar op de ontbijttafel zodat je snel kan beginnen aan een rustig ontbijt.

6. Iets om naar uit te kijken

Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken. Plan een avondje cinema, ga sporten of naar een restaurant. Als het maar leuk is! Zo heb je ‘s ochtends extra motivatie om aan de dag te beginnen.