Voel je je wat down nu de vakantie precies al lang in het verleden ligt en de feestdagen nog in een verre toekomst zijn? Heb je de blues nu je weer in je muffe kantoor zit terwijl de zon nog lang niet van ophouden weet? Met deze oefeningen maak je je hoofd leeg en geef je je lichaam rust.

Hoe afgezaagd ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ ook klinkt, het is wel de waarheid. Je gezondheid bestaat uit twee delen: de mentale en de lichamelijke. Krijg je die twee op dezelfde golflengte, dan vertrek je fluitend naar je werk!

Een gezonde geest…

Er zijn verschillende manieren om tot rust te komen. Een heerlijk bad of een stomende douche kan bijvoorbeeld helpen. Steek wat (geur)kaarsjes aan, zet je lievelingsmuziek op en geniet.

Zoek je favoriete bezigheid en houd je daar wekelijks mee bezig. Je kan je aansluiten bij een groep of je hobby thuis uitoefenen. Kies gewoon iets waar jij je ontspannen en prettig bij voelt.

Ook de natuur kan wonderen doen. Trek je stapschoenen aan en maak je hoofd leeg tussen de bomen en bladeren. Of trek naar zee en laat al je zorgen uit je hoofd waaien.

Neem niet te veel hooi op je vork. Leer eens ‘neen’ zeggen. Het zal je opluchten en de vermoeidheid wegwerken.

Een gezond lichaam…

Leef je uit! Bewegen is goed. Hoe moe je ook bent, na een work-out heb je dubbel zoveel energie als ervoor.

Drink water. Dankzij water blijf je gehydrateerd en krijg je meer energie. Je kan er van alles in doen, zoals komkommer of citroen, om het een fruitige smaak te geven.
Ook gezonde voeding is belangrijk. Als je je slecht voelt heb je de neiging om ongezond te eten. Comfort food kennen we allemaal. Maar dat zorgt er net voor dat je je nog meer moe en triest voelt.

Trakteer jezelf op een wellness-sessie. Ga voor een lichaamsverzorging of een massage. Of je dat thuis doet of in een wellness-center maakt niets uit. Zolang jij er maar helemaal zen van wordt!

Door je ademhaling te controleren, word je kalm. Niet voor niets is het in de yoga een veelgebruikte methode om tot rust te komen. ‘Nadi sodhana’ of de wisselademhaling is heel eenvoudig en kan je perfect thuis doen.
Hoe doe je het? Druk je rechterneusgat in, leg je wijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen (en laat die daar de hele tijd liggen) en adem in. Laat je duim los, druk je linkerneusgat in en adem uit. Adem in langs rechts, laat los en druk je rechterneusgat dicht. Adem uit. Dat kan je herhalen en enkele minuten volhouden, tot je je helemaal rustig voelt.

(foto’s istock)