Vijf redenen waarom yoga goed voor je is

87

20 FEBRUARI 2014 | Naast de fysieke voordelen, zoals meer flexibiliteit en sterkere spieren, heeft yoga ook heel wat psychologische voordelen. En nee, daarvoor hoef je je niet eerst te bekeren tot het boeddhisme. Deze vijf verborgen voordelen zullen je overal ten goede komen.

1. Immuunsysteem wordt versterkt

Uit een Noorse studie is gebleken dat yogabewegingen je immuunsysteem versterken. Het zou zelfs al gebeuren terwijl je nog op de mat oefeningen aan het doen bent. Daarnaast helpt yoga ook om je beter te leren ademen en bewegen, waardoor je gehele gezondheid erop vooruitgaat.

2. Migraine wordt verholpen

Uit verschillende studies is gebleken dat een migraineaanval minder vaak voorkomt en ook minder pijnlijk is, als je al enkele maanden yoga aan het doen bent. De oorzaken van migraine zijn nog niet volledig duidelijk, maar het zou vaak liggen aan stress en verkeerde lichamelijke houdingen; twee problemen waar yoga hulp kan bieden.

3. Beter seksleven

Na amper enkele weken yoga zouden zowel je libido, je zelfvertrouwen en je prestaties in de slaapkamer, aanzienlijk verhogen. Yoga zorgt er namelijk voor dat je een goede bloeddoorstroming hebt, waardoor je bloed ook makkelijker en sneller naar je erogene zones zal stromen. Daarnaast ben je ook leniger en flexibeler, we hoeven je niet uit te leggen hoe dat je seksleven de hoogte kan insturen.

4. Beter slapen

Een dagelijkse yogasessie zou zware slaapproblemen bijna volledig kunnen oplossen, zo blijkt uit onderzoek gedaan aan de universiteit van Harvard. Daarnaast voelen mensen die twee keer per week yoga doen zich minder snel moe. Dat kan verklaard worden door het feit dat yoga helpt om het stressniveau te verminderen, waardoor je minder angstig gaat slapen. Ook de focus op de ademhaling kan je helpen om makkelijker de slaap te vatten.

5. Gezondere eetlust

Yoga heeft alles te maken met mindfulness; bewust leven. Daar hoort ook bewust eten bij, waardoor je automatisch gezonder en trager gaat eten. De ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om trager te reageren, waardoor je betere keuzes maakt op vlak van eten in plaats van toe te geven aan een zoete zonde.

Renske De Maesschalck
Bron: The Huffington Post