Vijf tips om te stoppen met piekeren

56

25 FEBRUARI 2014 | Piekeren met slapeloze nachten als gevolg, het is een fenomeen dat velen van ons wel kennen. Waar veel mensen echter niet bij stilstaan, is dat piekeren, in tegenstelling tot denken, helemaal voor niks goed is. Als je nadenkt over iets, kom je meestal tot een oplossing die klaar en duidelijk is. Piekeren daarentegen is het onafgebroken herhalen van dezelfde gedachten zonder dat er een einde aan komt. Het is een slechte gewoonte, die jammer genoeg niet zo makkelijk af te leren is. Wist je trouwens dat 50% van de zaken waar we over piekeren, nooit gebeuren? Een reden te meer dus om er zo snel mogelijk mee te stoppen.

1. Accepteer
Van zodra je het ergst mogelijke scenario hebt geaccepteerd, is er niets meer om over te piekeren. Bereid jezelf voor op die ergste optie, maar besteed je tijd aan acties die het worst case scenario kunnen voorkomen, in plaats van te piekeren  over de mogelijkheid ervan.

2. Richt je aandacht op iets anders
Hou jezelf actief bezig, ga lopen of spreek af met vrienden. Als je vooral ’s nachts ligt te piekeren, lees dan een spannend boek tot je in slaap valt.

3. Praat erover
Het zijn net op deze momenten dat je je echte vrienden nodig hebt. Praat er met hen over en leg uit waarover je aan het piekeren bent. Vaak zal je merken dat een andere gedachtestroom al heel wat nieuwe inzichten kan brengen waardoor je probleem plots veel minder erg lijkt.

4. Ontspan
Luister naar muziek of doe enkele ontspannende oefeningen, vooral ademhalingsoefeningen zoals yoga kunnen je enorm helpen op een piekermoment. Van zodra je meer ontspannen bent, krijgen piekerende gedachten minder kans om te blijven hangen.

5. Doorbreek de cirkel
Mensen beginnen vaak automatisch te piekeren en staan er niet altijd bij stil. Let er bewust op waar je over denkt en vervang de negatieve gedachten door positieve gedachten. Focus op de positieve zaken in je leven en denk aan een leuke activiteit in de toekomst.

Renske De Maesschalck