Nu de zomer en dus ook de bikini’s en badpakken eraan komen, slaat iedereen terug aan het lopen, zwemmen en fitnessen. Maar welke sport helpt je het snelst aan slanke benen? En welke oefeningen pakken je lovehandles aan? Een overzicht.

Allereerst moet je het verschil kennen tussen cardiotraining en krachttraining. Tijdens cardio werk je vooral aan je uithoudingsvermogen.  Als je op korte termijn vet wil verliezen, is cardio the way to go. Krachtsport daarentegen pakt vooral je spieren aan. En sterkere spieren zorgen dan weer voor vetverbranding op lange termijn.

1. Wil jouw buikje maar niet verdwijnen?

Dan ligt dat waarschijnlijk aan het feit dat te veel focust op cardio. Onze tip is vooral om te fietsen, lopen en zwemmen en om de paar minuten een spurtje in te bouwen.

342421280

2. Wil jij deze zomer graag met je slanke benen pronken?

De truc is om je benen stap voor stap te laten wennen aan een stevige combinatie van cardio en krachttraining. Ga daarom twee of drie keer per week enkele kilometers rustig joggen. Las daarnaast ook twee keer per week een sessie beenspieroefeningen in. Belangrijk is dat je langzaam opbouwt.

259035812

 3. Droom je eerder van strakke billen?

Hou je dan maar klaar voorkrachttrainingen in de vorm van bilspieroefeningen. Die oefeningen zijn vooral gericht op het creëren van spieren. Heb je vet op je billen? Dan plan je best ook een cardiotraining in. Anders blijven die opgebouwde bilspieren verborgen onder een vetlaagje. Onze aanraders? Ga voor een stevige sessie spinning of ga trappen lopen in een hoog appartementsgebouw. Intensief én op het einde krijg je een mooi uitzicht.

202235605

 4.Wil je die lovehandles aanpakken?

Hoe lief het woord lovehandles ook klinkt, de meeste vrouwen vervloeken dat vetlaagje. Terecht, want zelfs met honderden buikspieroefeningen zullen die zwembandjes niet verdwijnen. Kies beter voor een intensieve sessie cardio: skeeleren, buikdansen of zelfs hoelahoepen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

108641147

5. Is jouw doel een gezonde conditie opbouwen?

Dan moet je je vooral focussen op cardio. Touwtje springen, zumba of boksen. Het belangrijkste is dat je het graag doet. Zo is het veel gemakkelijker om vol te houden.

344194982Foto’s: istock