Je bent een liefhebber van sneeuw en ijs en je vindt het superleuk om gezwind de uitdagende pistes te verkennen. Je voelt je vrij en je krijgt een kick als je op de latten staat. Skiën en snowboarden zijn voor jou een heus avontuur. Helaas zijn deze outdooractiviteiten niet helemaal zonder risico. Maar met een goede voorbereiding kun je ongevallen en letsels tot een minimum beperken. Kom jij ook liever zonder blessures terug uit wintersport? Lees dan heel aandachtig deze tips.

Bouw aan je fysieke conditie

Zelfs al ben je een sportfanaat pur sang, tijdens het skiën spreek je spieren aan waarvan je niet eens wist dat je ze had. Wil je met een gerust hart op wintersport vertrekken, dan is het verstandig om ongeveer zes weken van tevoren deze zwakke schakels in je lichaam extra op te trainen. Veel sportcentra bieden daarvoor een speciaal winterprogramma aan.

Voorkom vermoeidheid

Veel skifanaten vertrekken na een ganse dag werken met de auto op sneeuwtrip. Ben jij ook het type dat liefst zo snel mogelijk op de latten wil staan? Neem dan de eerste dag extra voorzorgen en las voldoende rustmomenten in. Ook op dag drie doe je het beter wat rustiger aan. Je vermoeide lichaam is na twee dagen intensief gebruik extra gevoelig voor letsels. Krijg je toch wat spierpijn na een intensieve dag op de piste? Een half uurtje in de sauna verricht wonderen.

Draag beschermende kledij

Verwondingen aan het hoofd komen naast knie- en schouderblessures heel veel voor. Gelukkig zie je het steeds vaker, kinderen zoeven naar beneden met een flashy helm op. Tegenwoordig bestaan er ook hippe collecties helmen voor volwassenen. Een blitse outfit en goed beschermd tegelijk, dat is een duidelijke win -winsituatie. Een rugbeschermer is jammer genoeg nog niet zo ingeburgerd, toch zou je er beter eentje aanschaffen want deze beschermt je uiterst kwetsbare wervelkolom tegen breuken. Een zonnebril met glazen in categorie drie of vier beschutten je ogen tegen sneeuwblindheid. En zonder handschoenen krijg je vervelende schaafwonden aan je handen bij een valpartij. Tip: draag ook handschoenen bij warm weer.

Bestudeer het pistereglement

Mama’s en papa’s met een kleuter tussen de benen, waaghalzen tussen minder ervaren exemplaren, de piste is vaak een allegaartje van verschillende types ski- of snowboarders. Op de piste gelden net zoals in het verkeer ook spelregels. Op de site van de Internationale Ski Federatie (FIS) kun je die nalezen. Hou je aan de regels om botsingen te vermijden. De kans is groter dat je aan het einde van de dag gewoon bij de après-ski zit met een biertje in plaats van in de gipsvlucht naar huis.

Doe een warming up en een coolingdown

Ja, net als bij alle andere sporten is het ook nodig om een warming-up en coolingdown te voorzien in je volgepropte dagschema. De coolingdown is niet hetzelfde als après-ski. Lichaam en geest vergen namelijk een andere aanpak …

Bekijk elke dag de weersvoorspelling

Je krijgt er sowieso mee te maken tijdens je sneeuwvakantie: mist, sneeuw of een felle wind. Allemaal factoren die je favoriete afdaling tot een hel kunnen maken. Een gemakkelijke piste kan plots veranderen in een bijna zwarte piste en plots sta je voor een helse uitdaging. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zwaar in de problemen komt. Check daarom elke dag de weersvoorspelling. Slaat het weer om, neem dan best je voorzorgen. Met een fietslampje aan je rugzak of aan je helm zien word je sneller opgemerkt door achterliggend skiverkeer. Neem een extra trui en een warme sjaal mee. Hand- en voetwarmers houden je handen en voeren urenlang heerlijk warm. Nog een kleine tip: programmeer het noodnummer van de bergwacht van tevoren in je telefoon. Krijg je dan ondanks al je voorzorgen toch een ongeluk, dan kan je tenminste snel de hulpdiensten verwittigen.

Veel plezier en hou het veilig!

(foto getty images)