De 5 voordelen van dobberen in de jacuzzi

BlogGezond & PsychoWonen

Wij zijn helemaal team jacuzzi want geef toe: wat kan je tijdens de zomer beter doen om te ontspannen dan heerlijk weg te bubbelen in je jacuzzi? Gun jezelf een rustmoment en geniet van de deugddoende voordelen van een nachtelijk zwempartijtje in het warme water. Naast het vooruitzicht op 1001 zwoele zomernachten, zullen de volgende 5 voordelen je zeker overtuigen.

1. Een diepere slaap

Door één of twee uur voor het slapengaan een warm bad in de jacuzzi te nemen, zal je beter indommelen en kunnen genieten van een vaste slaap doorheen de nacht. De reden hiervoor is dat de warmte van het water je bloedvaten openzet waardoor je huid erna sneller afkoelt. De natuurlijke temperatuurcyclus van een mens daalt ’s nachts tijdens het slapen, en door dit een duwtje in de rug te geven, versterk je dit effect met een betere nachtrust als resultaat.

2. Een betere gezondheid

Bij warme temperaturen gaan je bloedvaten dus wijder open. Dit bevordert niet alleen je slaap, maar ook de bloedcirculatie in je lichaam. Met een betere doorbloeding van je hart als gevolg – wat logischerwijs goed is voor je algemene gezondheid. Door de warme temperatuur ga je ook sneller zweten, wat dan weer een zuiverend effect heeft. Let wel dat je genoeg drinkt zodat je niet uitdroogt.

3. Minder stress en spanning

Mensen met neerslachtige gevoelens hebben doorheen de 24 uren van een dag een redelijk constante temperatuur. Door via het openzetten van de bloedvaten een daling van de lichaamstemperatuur op te wekken, kan je deze natuurlijke en broodnodige schommeling (deels) herstellen. En wie ziet zijn problemen nu niet zonniger tegemoet na een nachtje goed slapen? Bovendien houdt een mens van heerlijk hangen in het water. Het zou ons onbewust doen terugdenken aan de geborgenheid van de baarmoeder en laat toe ons even helemaal van de wereld af te sluiten.

4. Hetzelfde effect als sporten

Een Britse universiteit deed vergelijkend onderzoek naar de invloed van sporten en die van baden op het lichaam. Daaruit bleek dat de positieve effecten die traditioneel aan sporten worden toegekend, zoals de ontstekingsremmende eigenschappen en de verbeterde glucosewaarden, ook optraden bij de groep die enkel een warm bad had genomen. Als klap op de vuurpijl bleek dat de testpersonen calorieën verbrand hadden ook! Met een half uurtje baden verbrand je ongeveer evenveel calorieën als met een half uur flink stappen.

5. Bestrijden van spierpijn

De combinatie van warm water en hydrojets zorgen voor een ontspannende massage. Kies een jacuzzi met ergonomische zittingen op maat van jouw lichaam, zodat je optimaal van het massage-effect kan genieten. De massage maakt de spieren losser, neemt de spanning erop weg en daardoor dus ook de pijn die ermee gepaard gaat.

Foto's en bron:
www.gervi.be
www.gervi-outdoor.be