De kans dat je vaker naar zoetigheden grijpt nu je thuis moeten werken, is misschien toch wel een beetje groter dan toen je van op afstand werkte. Ik geef toe, ook ik eet meer, maar daarom hoeft het coronavirus niet per se de reden zijn waarom we een hoger cijfer op de weegschaal zien. Enkele tips om je te helpen je gewicht op peil te houden.

Thuisblijven doet jou en jouw lijn misschien niet meteen goed. De verleiding om wat vaker in de koekenkast te duiken, is nu wellicht groter maar probeer jezelf toch wat te bedwingen. Deze tips kunnen je hierbij helpen.

1. Thuis in actie

Sommigen verbruiken vooral nu niet meteen veel calorieën, ook al mogen we nog joggen of een wandelingetje maken. Toch hoeft het coronavirus geen excuus te zijn om niet te sporten. Zo organiseren ook tal van sportclubs onlinesportsessies die je op Instagram, YouTube, … kan volgen. Wil je meer te weten komen? In dit artikel kan je alvast wat inspiratie opdoen. Natuurlijk hoeft een stevige work-out helemaal niet. Zo houdt Saartje Vandendriessche elke dag voor het middagjournaal van 13 uur een kleine work-outsessie op Eén. Voor een kleine tien minuten strek je zo toch even die benen.

2. Drink voldoende water

Deze zag je waarschijnlijk al aankomen, maar voldoende water drinken komt ons lichaam alleen maar ten goede. Het zorgt voor een betere bloeddoorstroming, het smeert de gewrichten en het zorgt voor meer energie. Wanneer je voldoende vocht opneemt, krijg je bovendien sneller een verzadigd gevoel en heb je dus ook minder snel honger. Daarnaast kan je ook kiezen om koffie of thee te drinken, maar dan het liefst zonder suiker. Drink dus liever elke keer een glas water als je de drang naar zoetigheid weer voelt opborrelen.

3. Koop minder snoepgoed

Kan je de verleiding van zoetigheden niet weerstaan, kwel jezelf dan niet met een kast vol lekkers. Koop in de eerste plaats minder snoepgoed en opteer liever eens voor gezondere alternatieven want, zoals we hierboven al lieten weten, is voldoende water opnemen een goed idee. En laat dat nu hetgene zijn wat we in fruit en groenten terugvinden. Het enige nadeel is dat groenten en fruit waarschijnlijk iets meer zullen kosten maar dat weegt niet op tegen de voordelen ervan.

4. Heb ik honger?

Stel jezelf de vraag: Heb ik honger? Grote kans dat je geen honger hebt en (zoals we allemaal wel kennen) gewoon ‘goesting’ hebt in iets. Er is nog altijd een verschil tussen honger en ‘goesting’ hebben. Heb je na het eten of tussen de maaltijden door nog steeds zin in een extra zakje chips of een koekje? Probeer dan niet rechtstreeks uit de verpakking te eten. Door één of twee koekjes uit de verpakking te halen en op een bord te leggen, creëer je als het ware een ‘barrière’. Berg de rest van de verpakking vervolgens op.

5. Strijd tegen verveling

Deze tip is eigenlijk een combinatie van de vorige vier. Verveling is namelijk één van de momenten waarop we vaker aan eten gaan denken. Probeer jouw gedachten dus te verzetten met onder andere een work-out of door water te drinken en meer vezels te eten. Afleiding zoeken, is wellicht niet altijd even gemakkelijk, maar als je kinderen hebt, kan even tijd doorbrengen met hen misschien ook wel een leuke oplossing zijn.

Auteur: Hanna Deweirdt / Foto’s: Getty Images