Slapen, we zijn er dol op. Toch heeft slechts een derde van ons een goed slaappatroon. Daar willen ze bij WASM (World Association of Sleep Medicine) iets aan veranderen door een jaarlijkse wereldslaapdag te organiseren. “Good Sleep is a Reachable Dream”, zeggen ze. Laat het nu net vandaag die wereldslaapdag zijn, en daarom wensen we jou met onze 9 tips een zalige nachtrust toe.

  1. Regelmatig slaappatroon

Ga elke avond op een vast uur slapen en slaap niet uit, ook niet in het weekend. Oké toegegeven, niet meteen onze favoriete tip, maar regelmaat is écht cruciaal voor je nachtrust. Met uitslapen haal je slaaptekort toch niet in.

  1. Sport, maar niet voor het slapengaan

Sporten is natuurlijk gezond, ook voor je nachtrust. Maar, ’s avonds intensief sporten maakt je wakker en alert. Je zult teveel adrenaline hebben om in te dommelen.

  1. Alcohol, suiker, caffeïne en tabak? Neen!

Dat caffeïne je slaap verstoort wist je wel, maar ook tabak en suiker houden je lichaam wakker. Alcohol zorgt er dan weer voor dat je minder diep slaapt. Daarom zal je minder uitgerust ontwaken.

  1. Pootje baden

Neem een warm bad voor je gaat slapen. Je hele lichaam ontspant zich en wordt lekker warm. Wanneer je dan onder de lakens kruipt zal je temperatuur terug zakken en dat zorgt voor een snelle, diepe slaap omdat je lichaamstemperatuur een belangrijke invloed heeft op je slaap.

  1. Knuffelbuddy

Je lief goed vastpakken, daar zeg je toch geen neen tegen? Het contact tussen jullie huid zorgt voor de aanmaak van een kalmerend hormoon dat ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt.

  1. Verhaaltje voor het slapengaan

Luister naar een audioboek terwijl je in bed ligt, dan pieker je minder. Kies een verhaal dat je al kent zodat het niet te veel van je aandacht opeist. Rustige muziek is ook altijd een goed idee.

  1. Relaxerende geuren

Besprenkel je kussen met een mengsel van etherische olie en water. Bepaalde geuren , zoals lavendel en kamille zorgen voor relaxatie en een lagere bloeddruk en dus voor een degelijke nachtrust.

  1. Geen beeldschermen

Wil je echt beter slapen? Doe dan je tv, gsm en laptop uit. Het kunstmatige licht verhoogt je alertheid want ons lichaam associeert het met daglicht. Daarnaast maken bewegende beelden je hersenen onrustig.

9. Snooze niet

En dan nu de belangrijkste regel van allemaal: stop met snoozen! Het is zo verleidelijk en het snoozen zelf voelt fantastisch want je maakt het gelukshormoon serotonine aan. Het opstaan voelt echter des te slechter nadat je bent blijven liggen. Het onderbreekt je slaapritme en de slaapkwaliteit ligt ook heel laag. Je dagelijkse prestaties zouden er zelfs van achteruit gaan.

Ontdek hier zes manier om af te vallen terwijl je slaapt!