Winter en de dagen zijn kort, miezerig en donker. Voel jij je lusteloos, verdrietig of zelfs angstig tijdens dit deel van het jaar? Waarschijnlijk heb je last van een heuse winterdip. Deze acht tips helpen je doorheen deze druiligere periode.

1. Word wakker met een Wake-up light

Heb je last van de winterblues dan vind je het waarschijnlijk niet fijn om bruusk uit je slaap gerukt te worden door de schelle muziek van je wekkerradio. Het liefst wil je in je warme cocon blijven liggen. Een wake-up light of lichtwekker maakt je wakker op het ritme van de natuur. Zo’n toestel bootst de zonsopgang na en de rustige geluiden geven je lichaam de tijd om zich voor te bereiden op een nieuwe dag. Je biologische klok wordt als het ware gereboot.

2. Eet niet te veel koolhydraten

Tijdens een winterdip snakt je lichaam naar zoetigheden en ongezonde suikers. Je wordt er eerst misschien wel wat opgewekter van, maar dat effect is helaas van korte duur. En de keerzijde van de medaille is dat je al snel een paar kilootjes bijkomt. Heb je toch nood aan wat suiker om je energieker te voelen, neem dan een stuk fruit. Verwen jezelf ook af en toe met een lekker stukje donkere chocolade want pure chocolade bevat veel serotonine of gelukshormoon. Een lekkere oppepper dus.

3. Ga buiten sporten

Is ‘pyjamadag’ ook jouw favoriete dag? Geef jezelf een schop onder de kont en kom uit je luie zetel. Laat je niet afschrikken door koude temperaturen, regen en wind. Investeer in een warme, waterdichte jas en dito handschoenen. Zet een leuke muts op je hoofd en maak stevige wandelingen. Duffel jezelf lekker in en ga op zondagmiddag een rondje fietsen in plaats van op de bank te hangen. Probeer je zintuigen op scherp te zetten en voel de krachten van de natuur. Terug thuis voel je je herboren. Geniet nog even na met een lekker kopje thee of koffie.

4. Zoek zoveel mogelijk het licht op

In deze donkere periode maken je hersenen meer slaaphormonen aan waardoor je biologische klok ontregeld geraakt. Daardoor kun je je ook tijdens de dag moe en futloos voelen. Trek dus die gordijnen open en laat zoveel mogelijk daglicht naar binnen.

Ga elke dag naar buiten en maak een fikse wandeling. Lukt dit niet, ga dan tijdens de dag een kwartiertje voor het raam zitten.

5. Boek een zonvakantie

Daglicht onderdrukt de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Heb je last van winterblues, dan heb je waarschijnlijk te veel van dat hormoon in je lichaam. Zoek zonnige oorden op tijdens de wintermaanden. Profiteer vooral van het extra licht dat je er zomaar gratis bij krijgt.

6. Zorg extra goed voor jezelf

Leg jezelf af en toe eens flink in de watten. Let op, dat betekent niet dat je een hele dag op de bank moet hangen. Ga bijvoorbeeld eens lekker languit in bad liggen met je favoriete boek en een glaasje bubbels. Zet nog een paar geurkaarsjes op je wastafel voor wat extra gezelligheid. Hang een bordje ‘niet storen’ aan de deur en leg je smart-phone buiten gehoorafstand.

7. Maak je hoofd leeg

Als je met je handen bezig bent, dan stop je vanzelf even met piekeren. Haken, breien, naaien, knutselen of puzzelen, het maakt niet uit. De uren vliegen voorbij en voor je het weet, ben je de trotse eigenaar van een zelfgemaakte trui.

8. Het ultieme middel, lichttherapie

Een winterdip kan soms zo erg zijn dat een winterdepressie niet veraf is. Het was Norman Rosenthal, psychiater en wetenschapper die in de jaren 1980 voor het eerst winterdepressie of seizoensgebonden affectieve stoornis beschreef en pionierde met het gebruik van lichttherapie voor de behandeling ervan. Lichttherapie maakt gebruik van sterke lampen. Het felle licht zou de aanmaak van melatonine remmen waardoor je je minder moe voelt. Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben. Maak je je zorgen over je gemoedstoestand, praat er dan over met je arts.

(Dominique Lips/beeld Getty Images)