Het kleurrijke kookboek Wrap ‘n’ Roll presenteert gevulde, gerolde en ingepakte gerechten die je snel en makkelijk bereidt met verse ingrediënten. En het mooie is: er blijft niks over want ook de verpakking eet je gewoon op.

Kleurrijke sushi-donuts

Dit heb je nodig (voor 8 stuks):

RIJST: 350 g sushirijst – 2 tl rijstazijn – 2 tl suiker – 1 tl zout

BELEG: 200 g gerookte ham in flinterdunne plakjes – 100 g verse tonijn – 2 avocado’s – zout – ½ komkommer – 4 radijsjes – 1 el olie – 2 el wit sesamzaad – 2 el zwart sesamzaad

PONZUSAUS: 1 limoen – 3 el sojasaus – 1 tl dashipoeder (zakje, toko) – 1 tl rijstazijn – 1 tl mirin – gesnipperde lente-uitjes

TIP: Voor dit recept heb je een donutbakvorm nodig. Als je een siliconenvorm gebruikt, wip je de rijstdonuts er makkelijk weer uit.

Zo maak je het:

  • Kook de rijst met twee delen water in een pan of rijstkoker volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verwarm intussen de rijstazijn met de suiker en het zout in een pannetje en roer tot ze zijn opgelost. Schep de gekookte rijst om met dit warme azijnmengsel en laat hem afkoelen tot kamertemperatuur.
  • Snijd intussen de ham in reepjes van circa 2 cm breed. Snijd de tonijn in flinterdunne plakjes en dan in reepjes (dit lukt het beste als je de tonijn eerst even in de diepvries legt). Halveer en schil de avocado’s en verwijder de pitten. Snijd de avocado’s in dunne plakjes. Snijd de komkommer in de lengte doormidden, schraap het zaad uit de kern en trek er met een dunschiller lange linten van. Snijd de radijsjes in flinterdunne plakjes.
  • Vet een donutvorm in met olie en druk de afgekoelde rijst in de vormen. Wip de rijstdonuts eruit en omwikkel en beleg en garneer ze naar wens met ham, tonijn, komkommer, radijs en sesamzaad.
  • Pers voor de ponzusaus de limoen uit en roer de overige ingrediënten erdoor.
  • Vorm en beleg de donut.

Quesadilla’s met zoete aardappels

Dit heb je nodig (voor 4 stuks):

QUESADILLA’S: 1 grote zoete aardappel – 4 el olijfolie – 1 gemalen komijn – ½ tl kaneel – 1 rode Spaanse peper – zout en versgemalen zwarte peper – 150 g mozzarella – 4 bloemtortilla’s.

SALSA VERDE: 70 g babyspinazie – 1 bosje bladpeterselie – 1 groene Spaanse peper – 1 grote, rijpe tomaat – 1 teen knoflook – 3 el olijfolie

Zo maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 180 °C. Schil de zoete aardappel, snijd hem in kleine blokjes en leg ze op een bakplaat.
  • Meng in een kom 2 eetlepels olijfolie met de komijn en kaneel. Snijd de rode peper fijn en voeg hem toe. Breng op smaak met flink wat zout en peper en besprenkel de blokjes zoete aardappel ermee.
  • Bak ze in circa 15 minuten gaar in de oven. Prak ze met een vork of pureer ze in een blender.
  • Verwijder voor de salsa de lelijke spinazieblaadjes en snijd de rest fijn. Snijd de peterselie en de groene peper fijn.
  • Overgiet de tomaat met heet water, ontvel hem, verwijder het zaad en snijd hem in blokjes. Pers de knoflook. Schep alles om met de olijfolie en breng op smaak met zout en peper.
  • Verhit ½ eetlepel olijfolie in een koekenpan. Scheur of snijd de mozzarella in stukjes. Leg een tortilla in de pan en bak hem in circa 1 minuut knapperig. Bestrijk met zoete-aardappelpuree en strooi er een kwart van de mozzarella over. Bak hem nog circa 2 minuten tot de kaas smelt. Schep er wat salsa verde op.
  • Klap de tortilla dubbel en laat hem op een bord glijden. Bak en vul zo ook de rest van de tortilla’s. Snijd ze in punten en geef de rest van de salsa verde apart erbij.

Oosterse soep met gehaktballetjes

Dit heb je nodig (voor 4 personen):

100 g gedroogde shiitakes – 1 cm gemberwortel – 1 teen knoflook – 3 takjes koriander – 200 g half-om-halfgehakt – 2 el sojasaus – 1 rode paprika – 2 lente-uitjes – 2 kleine struikjes paksoi – 1 kleine Spaanse peper – 3 stengels citroengras – 1 l (groente)bouillon – 2 tl sesamolie – 80 g noedels (bijv. glasnoedels) – 2 el sesamzaad

Zo maak je het:

  • Overgiet de gedroogde shiitakes met warm water en laat ze minstens 30 minuten weken.
  • Schil de gember-wortel en rasp hem fijn. Pers de knoflook. Pluk de koriander-blaadjes, houd een paar mooie blaadjes apart ter garnering en snijd de rest fijn. Maak het gehakt aan met de fijngehakte koriander, knoflook, gember en 1 eetlepel sojasaus. Rol met bevochtigde handen circa 16 balletjes van het gehakt en zet ze afgedekt in de koelkast.
  • Halveer de paprika, verwijder het zaad en de zaadlijsten en snijd hem in stukjes. Verwijder de steeltjes van de geweekte shiitakes, veeg de hoeden schoon en snijd ze klein. Snijd de lente-uitjes in lange, dunne reepjes.
  • Maak de paksoiblaadjes los, snijd het wit klein en snijd het groen zo nodig kleiner. Kneus de Spaanse peper. Snijd de stengels citroengras in de lengte open, neem de kern eruit en snijd die fijn. Breek de buitenste stengels.
  • Breng de bouillon met de Spaanse peper, het citroengras en de sesamolie aan de kook. Voeg de gehaktballetjes en de groenten toe. Voeg de noedels toe en breng de soep opnieuw aan de kook. Laat hem circa 15 minuten trekken op laag vuur.
  • Breng de soep op smaak met de rest van de sojasaus en bestrooi hem met het sesamzaad en de korianderblaadjes. Verwijder voor het serveren de dikke stengels citroengras.

Auteur Karin Stöttinger verzamelde de beste recepten van Azië tot Europa en Mexico en creëerde zo dit buitengewoon originele kookboek. Met crispy gefrituurde wontons uit China, zoete aardbeienrolletjes of een duck-wrap in een Aziatische pancake. De recepten zijn niet ingewikkeld en meestal zet je de gerechtjes in een paar minuten op tafel. Het ideale fingerfood voor picknicks en feestjes: food to share! (Forte Uitgevers – 19,99 euro)