Zo vermijd je (emotionele) eetbuien tijdens de feestdagen

83

20 DECEMBER | Tijdens de feestdagen zijn er heel wat redenen om je eens goed te laten gaan aan de eettafel. Heerlijke hapjes of je favoriete dessert kunnen je al eens doen bingen, maar ook een opmerking van een tante over je vrijgezellenbestaan kan je spontaan naar de zoetigheden doen grijpen. Maar, of ze nu gepaard gaan met emoties of niet, de feestdagen hoeven niet gelijk te staan aan extra kilo’s, een opgeblazen gevoel of een jeans die niet meer dicht gaat. Onze tips voor mindful eating.

Weet wat je eet
De basis van mindful eating is om meer bewust te zijn van wat je eet en hoe je het eet. Maak er een ervaring ervan en geniet van elke hap die je neemt, zonder doelloos alles naar binnen te schrokken. Bijvoorbeeld tijdens het aperitief: kijk goed naar alle hapjes op tafel en vraag aan de gastvrouw wat alles precies is. Eet en geniet dan bewust van elke hap die je neemt. Je zal veel minder de drang hebben om alles onmiddellijk te proeven. Dat is een stap die je ook toepassen in het dagelijkse leven, probeer tijdens de maaltijden alleen maar te focussen op de maaltijd en zet tv of radio uit.

Geen schuldgevoel
De decadente feestmaaltijden worden meestal gevolgd door een schuldgevoel, waardoor je geneigd zal zijn om jezelf te straffen wat uiteindelijk alleen maar leidt tot slecht eetgedrag. Aanvaard dat je geen controle hebt over wat er op de tafel komt – tenzij je uiteraard zelf kookt – en geniet van elk deel van de maaltijd. Start de volgende dag met een licht ontbijt en een fikse wandeling en dat schuldgevoel zal onmiddellijk verdwenen zijn.

Bereid je goed voor
Zorg ervoor dat je altijd een gezonde maaltijd gegeten hebt voor je naar een receptie gaat. Heb je een kerstdiner? Eet dan ’s middags een stevige, maar gezonde hap. Jezelf uithongeren zal er alleen maar voor zorgen dat je ‘s avonds meer eet en uiteindelijk veel meer ongezonde calorieën binnenkrijgt. Drink ten slotte genoeg water voor, tijdens en na het feest. Je hoofd zal je de volgende dag ook dankbaar zijn.

Renske De Maesschalck