Zondagochtend 31 oktober om drie uur ‘s morgens draaien we onze klok een uurtje terug. Een surplusje voor de fuifbeesten, een doorn in het oog voor zij die heel hard vertrouwen op hun biologische klok. De laatste jaren gaan dan ook veel stemmen op om dit spel met de natuur een halt toe te roepen.

Wat is nu weer standaardtijd?

Standaardtijd is eigenlijk wat je nu kent als wintertijd. In België is het dan een uur later dan op de klok van Greenwich die de wereldtijd aangeeft. (Als we in maart, bij de overgang naar de zomertijd, de klok een uur doordraaien, dan lopen we al twee uur voor op de wereldtijd – vroeger Greenwich Mean Time)

Conclusie: onze wintertijd is UCT+1 en dat betekent dat de zon een uurtje vroeger achter de horizon verdwijnt dan in de zomer.

Je bioritme foppen werkt soms

Kamp je met slaapstoornissen tijdens de eerste weken van het nieuwe ‘semester’? Dan is je bioritme waarschijnlijk verstoord. Ga een uurtje (of twee) later naar bed op 30 oktober, zet je wekker niet op zondag en slaap gewoon lekker uit. Verzet je horloge pas als je opstaat en geniet van dat extra uurtje ‘zondagmorgen’. Ga buiten sporten en profiteer van het vroege zonlicht.

No time, no stress

Laat het los! Hoe meer je er aan denkt, des te moeilijker het wordt om zonder problemen die eerste week door te komen.

De positieve effecten van wintertijd

Stel je voor dat de zon pas opkomt tegen tienen. Die gedachte stemt je somber, dus is het beter dat je tijdens de winter zoveel mogelijk in het ritme van je biologische klok leeft. De wintertijd kan dus ook een positief effect hebben op je gemoedsrust en zelfs een winterdipje voorkomen. Voorwaarde is wel dat je dan zoveel mogelijk geniet van het vroege daglicht.

Schuif langzaam

Is je bioritme hardnekkig en kun je de zomertijd moeilijk loslaten? Schuif dan langzaam op. Verleg je ritme door elke dag 10 minuutjes later te eten en te slapen. Heb je geen vast ritme dan is het raadzaam om ’s avonds geen licht meer toe te laten, dat betekent geen tv en geen smartphone voor je in je bed duikelt. Cola en koffie zijn evengoed taboe voor een goede nachtrust.