Zomeruur? Zo bereid je je voor

181

De nacht van zaterdag op zondag gaan we weer een uurtje minder lang slapen. Sommige mensen hebben daar geen last van, anderen vinden dat verschrikkelijk. A woman well prepared, is er twee waard… Daarom voor jullie een paar tips om ervoor te zorgen dat je zondag toch fris wakker wordt.

 

Sta op!

Sta op zaterdag al een halfuurtje vroeger op.

Wees voorbereid

Draai op zaterdag, voor je gaat slapen al alle klokken thuis een uurtje terug. Zo kan je je er mentaal op voorbereiden.

Probeer niet te forceren

Heb je kinderen, leg ze dan niet van de ene op de andere dag een uur vroeger in bed, dat heeft weinig zin. Vervroeg hun bedtijd geleidelijk aan, dag per dag.

No phone

Een uurtje minder slapen en een uurtje minder Facebook, Twitter en surfen… Als jij heel de avond voor een knipperend beeldscherm zit, belemmer je de aanmaak van melatonine en val je minder snel in slaap. Geen aanrader dus als je al een uurtje minder hebt… Van sociale media word je sowieso heel onrustig en val je dus minder snel in slaap.

In het donker

Slaap in het pikdonker. Investeer in goede gordijnen, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Ochtendwandeling

Zorg vooral dat je ‘s ochtens veel licht binnenkrijgt. Daardoor ga je ‘s avonds meer melatonine, of een hormoon dat je slaperig maakt, aanmaken. Misschien eens tijd maken voor een wandelingetje zaterdagochtend?

Comfy pyjama

Doe voor je gaat slapen je gezelligste en meest comfortabele pyjama aan. En neem eerst nog een bad of douche. Als je nu nog niet slaapt als een roosje…

 

En als het allemaal toch niet lukt, denk dan dat dat uurtje minder slaap de voorbode is van een heerlijk lange zomer. Van een opkikker gesproken!

10729429_551255588349610_1554354095_n